Jihomoravští silničáři musí do 5 let opravit nebo postavit přes 40 silnic kvůli dostavbě Dukovan
Silničáři v Jihomoravském kraji musí opravit nebo postavit přes 40 úseků silnic nebo mostů, po kterých budou jezdit nákladní auta do Dukovan. Místa jsou součástí návozových tras těžkého nebo velkého materiálu. Ten bude potřeba pro výstavbu dvou nových bloků jaderné elektrárny. Na jaká místa se silničáři zaměří?
Čtěte také
Návozové trasy jsou na jihu Moravy dvě. První vede od dálnice D2 kolem Židlochovic k dálnici D52, pak po silnici číslo 53 a odtud dál přes Miroslav a kolem Moravského Krumlova. Druhá trasa míří od Brna přes Želešice, Silůvky, Moravské Bránice nebo Ivančice. Dohromady je v těchto oblastech 42 míst, kde jihomoravské silničáře čekají opravy mostů a silnic nebo jejich rozšíření tak, aby buď unesly, nebo se na ně vešel těžký náklad.
Dělníci budou stavět i úplně nové silnice – vznikne obchvat Želešic a částečně taky Neslovic. Všechny stavby musí být hotové do konce roku 2028. Rok předtím musí být alespoň jedna ze dvou tras průjezdná.
„Na té přípravě intenzivně pracujeme. Vypsali jsme soutěže na projektové dokumentace, někde už se projektuje. Dostali jsme letos 35 milionů ze Státního fondu dopravní infrastruktury právě na tyto projekty, v dalších letech bychom měli obdržet 2,2 miliardy na realizace těch opatření a úpravy těch návozových tras,“ říká šéf krajských silničářů Roman Hanák.
Zmíněné 2 miliardy a 200 milionů korun mají silničáři od státu slíbené. Pokud budou některé práce stát víc peněz, náklady uhradí Jihomoravský kraj ze svého rozpočtu.
Týkají se opravy i hlavních tahů, tedy dálnic nebo silnic první třídy?
Jenom jedné, a to spojnice Pohořelic a Znojma, tedy silnice číslo 53. Její kompletní rekonstrukce měla začít loni. Ředitelství silnic a dálnic ale dostalo od ministerstva dopravy za úkol projekt přepracovat tak, aby na tomto tahu vedly střídavě tři pruhy a provoz byl tedy plynulejší nebo bezpečnější.
„Chtěli bychom soutěžit zhotovitele v roce 2025 a se stavební sezónou 2026 tu stavbu zahájit. Ujistili jsme naše partnery v ČEZu a ministerstvo průmyslu a obchodu v tom, že v té trase nebudeme překážet po roce 2028-2029,“ říká David Fiala z jihomoravské pobočky Ředitelství silnic a dálnic.
Čtěte také
Silničáři teď hledají firmu, která podél dvaceti kilometrů silnice udělá záchranný archeologický průzkum. Předpokládané náklady na celou stavbu přesahují 2 miliardy a 100 milionů korun. Takže se skoro rovnají tomu, co na svých 42 menších úseků silnic dostane Jihomoravský kraj. A investice v souvislosti s výstavbou nových dukovanských bloků se možná bude týkat i železnice. Moravský Krumlov totiž usiluje o to, aby byla včas elektrifikovaná trať z Brna do krumlovské místní části Rakšice. Z tohoto místa vede do Dukovan vlečka a sypký materiál by se tedy mohl vozit po kolejích.
Jihomoravský kraj ještě pár let nazpět operoval s tím, že za státní peníze kvůli dostavbě Dukovan postaví i obchvat Blučiny u dálnice D2. Platí to stále?
Už ne, respektive hejtmanství na to nedostane peníze od státu na opravu návozových tras. Ale Jihomoravský kraj obchvat plánuje financovat jinak i s případným využitím dotací. Plán je takový, že v tomto roce začnou silničáři vybírat firmu, která začne obchvat tranzitem zatížené obce stavět příští rok. A to bude stát další stamiliony korun.
Související
-
Vláda objednává jaderné bloky mimo rámec zákona. Tendr na Dukovany se stává napadnutelným, říká Míl
Vláda v minulém týdnu radikálně změnila soutěž na stavbu nového jaderného bloku a žádá místo jednoho reaktoru rovnou čtyři. Povede změna k výhodnější finanční nabídce?
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Analytik: Terčem Ukrajinců jsou ruské muniční sklady a logistické uzly. Útoky míří i na Severokorejce
-
Pokud Ukrajině poskytujeme zbraně, neměli bychom jí diktovat, jak je používat, myslí si expert Mičánek
-
Sněmovna podpořila novelu, která by zvýšila platy vrcholných politiků téměř o sedm procent
-
Vlaky pro střední Čechy nepřijdou včas, říká šéf ROPID. ‚Nemusí je zajišťovat České dráhy,‘ dodává radní