Inzerce na erotické služby v Brně

24. říjen 2005

Na veřejných prostranstvích v Brně se už léta objevují reklamy s nabídkou zajímavé práce pro atraktivní dívky. Kritici těchto reklam ze Strany zelených tvrdí, že jde o skrytý nábor internetových prostitutek a podali proto stížnost arbitrážní komisi Rady pro reklamu. Vadí jim především reklamy umístěné na majetku firem, které stoprocentně vlastní město: jsou například v tramvajích dopravního podniku, na sloupech veřejného osvětlením nebo v podchodu pod nádražím. Rada pro reklamu postoupila stížnost krajskému živnostenskému úřadu, který může reklamy zakázat.

Svatopluk Bártík ze Strany zelených tvrdí, že tím rada pro reklamu dala stěžovatelům za pravdu. "Už od roku 2002 existují nálezy arbitrážní komise, která tuto reklamu doporučila stáhnout a označila ji za neetickou." Uvedl Bártík. Radní a zároveň předseda představenstva Brno Petr Paulczynsky má jiný výklad. "Podle mého je to odkopnutí problému na jiné hřiště. Rada pro reklamu zřejmě neměla dostatek podkladů, aby rozhodla jednoznačně. Když se také podíváme, co se inzeruje , ani se tomu nedivím. To, že se jedná o erotiku lze vyčíst až v druhém plánu." Výkonný ředitel rady pro reklamu Pavel Kurýl uvedl: "Shledáváme problém na jiné úrovni než je etická a předáváme tuto záležitost živnostenskému úřadu."

Strana zelených přesto vyzvala radní, aby uplatnili svůj vliv na městské firmy a doporučili, aby se na jejich majetku už neobjevovaly reklamy na práci v erotice." Podle náměstka brněnského primátora Miroslava Hoška, by radní měli počkat na rozhodnutí živnostenského úřadu. "Osobně mě ty reklamy pohoršují a mělo by dojít k jejich regulaci. Dojde asi příkazem valné hromady té městské firmě k omezení nebo přijmutí vlastního kodexu pro příjímání reklamy."

Živnostenský úřad by měl o případném zákazu reklam na práci v erotických službách rozhodnout do měsíce. Pravděpodobnost, že nařídí jejich stažení je ale malá. Existuje totiž precedentní rozhodnutí o podobném případu, jak potvrdila vedoucí úřadu Jitka Vítová. "V roce 2004 jsme vyhodnotili tyto letáky ne jako reklamy, ale jako šíření nabídky pracovních příležitostí. Pouze jsme se přiklonili k radě pro reklamu, která doporučila, aby tyto letáky byly staženy a nešířeny z etických důvodů." To se ale nestalo. Vedoucí úřadu Jitka Vítová dodala. "Zadavatel tohoto letáku z toho pravděpodobně bude profitovat."

autor: gaj
Spustit audio