Fasáda, vybavení i byty. Nádražní budově ve stanici Sokolnice-Telnice se vrátí historická podoba

8. září 2022 12:03

Nádražní budově ve stanici Sokolnice-Telnice na Brněnsku se vrátí její původní historická podoba. Začala tam její rekonstrukce, která potrvá déle než rok. Čekání na spoj by pro cestující mělo být poté komfortnější a provoz nádraží úspornější.

Dělníci musí opravit téměř vše. Nádražní budova s narůžovělou fasádou má totiž vlhké zdivo, které musí dělníci vysušit. Vymění také okna a dveře. Budova bude nově zateplená a chybět nebudou ani původní ozdobné prvky. Vrátí se proto takzvané šambrány, tedy rámování oken, které je má zvýraznit. Přibyde i nový šedý sokl, který doteď tvořily černé obklady. Ty jsou ale nyní popraskané nebo zcela chybí i s omítkou.

Podle vizualizací železničářů bude mít fasáda barvu světle béžovou. Zelenou střechu nahradí tmavě šedá. Vymění se krovy a nové budou i rozvody vody, elektroinstalace a vytápění. Ve stanici na trati z Brna do Přerova zastavují vlaky, které spojují Brno s Křenovicemi. Budova pochází z doby počátků provozu na přerovské dráze, na kterou první vlaky vyjely v roce 1869.

Stavební práce potrvají 15 měsíců. Nádražní budova by měla nově poskytovat větší comfort – nové lavičky, koše, stojany na kola a přípojky na dobíjení elektrokol. Snadnější orientaci budou mít také nevidomí, kterým budou sloužit hlasové majáčky a hmatové štítky. Zcela nové budou také veřejné toalety a prostor pro občerstvení. Opraví se i sedm bytů, které následně Správa železnic nabídne k pronájmu.

Komplikace pro cestující?

Provoz vlaků i autobusů bude zachován. Pokladna i čekárna se přesune do náhradních prostor a veřejné toalety budou v mobilních buňkách. Práce na obnově historické podoby nádražní budovy budou stát zhruba 50 milionů korun. Část nákladů pokryjí dotace z Evropské unie.

autor: Petr Tichý
Spustit audio