Ecce Homo - Pony Expres

3. duben 2005
Ecce homo

Před 140 lety skončila vítězstvím Severu občanská válka v USA, ale pět let předtím začal fungovat slavný Pony Expres, poštovní služba mezi jižní Kalifornií a Missouri, a toto výročí bych chtěl dnes připomenout. Neměl sice pravda dlouhého trvání, pouze do října následujícího roku, ale zapsal se do dějin amerického Západu zlatým písmem. Mnoho později slavných mužů se mohlo pochlubit tím, že v mládí byli několik měsíců jezdci Pony Expresu, ale ještě více bylo těch, kteří tuto kariéru za sebou neměli, ale hrdě se k ní hlásili.

Provoz Pony Expresu měl zrychlit přepravu poštovních zásilek mezi St. Joseph na horním toku řeky Missouri a západním pobřežím USA, konkrétně Sacramentem v Kalifornii. Novou jezdeckou kurýrní službu, kdy si zásilky předávali jednotliví jezdci jako štafetu, zavedla firma Russel, Major & Waddell. Na 2000 mil dlouhé trati zřídila nákladem přes 100 000 dolarů celkem 160 zabezpečených poštovních stanic, kde byli k dispozici čerství koně a kde si jezdci zásilky předávali. Pošta, jež se dosud přepravovala nejméně měsíc, se tak dostala k adresátovi za pouhých 11 dnů.

Logo

Osamělí poslové cválali dnem i nocí, mrazem, vedrem, vánicí a lijákem. Zdolávali úseky 90 až 190 kilometrů, které projeli průměrnou rychlostí 16 km/hod. Poslové byli vyzbrojeni lehkou zbraní, suchary, špekem a polní lahví s čajem, hlásili se už z dálky troubením na trubku, aby bylo pro jejich příjezd vše přichystáno. Vezli dopisy na speciálním lehkém papíře, které byly uloženy v zamčených brašnách ve čtyřech rozích horního potahu sedla, který se při předávání pošty celý sejmul a přehodil na kostru sedla připraveného na dalším koni. Střídání koní na stanicích trvalo průměrně jednu minutu a deset sekund. Byla to doba pečlivě propočítaná, protože pro jezdce to byl jakýsi druh sportu a snažili se překonávat rekordy.

Firma chovala 500 koní a zaměstnávala 80 jezdců. Dohromady jich prošlo zaměstnaneckým poměrem u Pony Expresu asi 130. Slova písně o třech stovkách odvážných jezdců tedy poněkud přehánějí. Faktem ale zůstává, že původní inzerát při jejich náboru skutečně říkal: "Hledají se odolní mladí mužové štíhlé postavy, dobří jezdci ochotní denně riskovat smrt. Přednost mají sirotci. Nabízíme 25 dolarů týdně." Cesta vedla tyto osamělé jezdce skrz divočinu a kraje ovládané Indiány, přesto byl ztracen pouze jeden balík pošty za celou dobu existence. Nakonec se ale ukázalo, že nepřátelsky naladění Indiáni nejsou takovým nebezpečím jako rozmach železnice a telegrafu. Pony Expres měl od počátku finanční potíže, protože poštovní poplatky nekryly vynaložené náklady a slíbené vládní subvence firma nakonec nedostala. Celý podnik se slavným názvem Pony Expres proto skončil krachem poměrně brzy, už v říjnu 1861.

Jedním z jezdců Pony Expresu byl William Frederick Cody alias Buffalo Bill, který přišel na svět v Iowě v roce 1846. Musel se tedy vydávat za staršího, aby byl vůbec přijat, ale byl šikovný a práci dostal, ačkoliv až do konce celého podniku byl nejmladším mezi jezdci Pony Expresu. Působil tu dva měsíce a vyznamenal se, když na 20 koních ujel během 22 hodin bez zastávky 300 mil Wyomingem. Dneska to má pošta snazší, ale poplatky by chtěla jako za dob Buffalo Billa. Hezký den!

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.