Dokážu si představit, že jednou v letadlech nebudou piloti, říká generální ředitel letového provozu Jan Klas

Hostem Alex Mynářové byl Jan Klas, generální ředitel Řízení letového provozu České republiky
Jan Klas je mezinárodně uznávaný český expert na leteckou dopravu a dlouholetý generální ředitel letového provozu. „O tuto práci je u nás poměrně zájem, ale jsou státy, kde si lidé nechtějí komplikovat život tak náročnou profesí,“ říká v pořadu Alex a host.
V oblasti dopravy a řízení letového provozu se pohybuje celý svůj profesní život. „Formální předpoklady pro takovou práci jsou poměrně jednoduché. Stačí nám středoškolské vzdělání a pak jsou tam další formální věci, jako trestní bezúhonnost nebo slušná angličtina. Potom ten člověk musí být odolný vůči stresu, musí mít schopnost rychle se rozhodovat, pracovat v mini týmu a podobně.“
Krizové situace v letovém provozu
Součástí důkladného proškolování na pozici řídícího letového provozu je i příprava na nejrůznější krizové situace. „Nechci děsit cestující, ale příkladem může být třeba ztráta přetlaku v kabině, kdy letadlo musí rychle klesat, takže řídící musí uvolnit prostor, přes který se klesá. V tu chvíli musí rychle vyhnout ostatní stroje.“
„Podobná situace nastává s výpadkem motoru. Náročná je pak i situace, když přechází studená fronta. Letadlo v tu chvíli nemůže vletět do bouřky a pilot musí zhodnotit, kam vletí a kam už ne. Řídící letového provozu mu pak musí udělat prostor.“
Podle Jana Klase je u nás o tuto profesi poměrně vysoký zájem. „Na dvacet míst do výcviku vybíráme zhruba ze stovky uchazačů. U nás je tedy zájem poměrně dostačující, ale vím, že jsou státy, kde je to horší. Třeba – paradoxně – ve státech, kde je vyšší životní úroveň, lidé koukají po jednodušších profesích a nechtějí si už komplikovat život tak náročnou prací.“
Letadla bez pilotů
Do řízení letového provozu se hojně promítají i nové technologie, které by v budoucnu mohly nahradit člověka. „Myslím, že ta doba jednou přijde, ale nemůže přijít tím jednoduchým způsobem, že stroje by to všechno převzaly a člověk by jen lehce dohlížel. Ono je to tak, že když máte mít kontrolu nad vzdušným prostorem, tak musíte být aktivní součást řízení. Těžko si udržíte přehled o situaci bez toho, aniž byste aktivně vydávali instrukce, jak to dnes kolegové dělají.“
„Jsem přesvědčen, že až to jednou nastane, a ono to jednou nastane, bude to ve vzdálené budoucnosti a musí to být úplně bez lidí. Jsem také velký odpůrce názoru, že v dopravních letadlech by mohl být jen jeden pilot. S jedním pilotem bych se cítil opravdu velmi nekomfortně, i když si dokážu představit, že jednou tam nebude žádný,“ dodává Jan Klas v pořadu Alex a host.
Jak vnímá současnou generaci adeptů na pozici řídící letového provozu? Jak do řízení letového provozu zasáhla pandemie covidu a válka na Ukrajině? Jsou větší letadla bezpečnější? Komplikují letový provoz drony? Poslechněte si v záznamu pořadu Alex a host.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka