Chystá se velká vlaková výluka, zasáhne téměř všechny spoje přes Brno

Brněnské hlavní nádraží už zanedlouho čekají velké opravy kolejiště a mostů. Výluky se dotknou většiny vlaků a až 25 tisíců cestujících denně.

Víc než tři měsíce dopravních komplikací čekají v létě na cestující, kteří jezdí na brněnské hlavní vlakové nádraží. Železničáři se tam v sobotu 3. června pustí hned do několika oprav. Dnes zveřejnili k výluce podrobnosti.

Výluka se totiž dotkne téměř všech spojů. Asi sedmdesát procent všech vlaků, které na brněnské hlavní nádraží jezdí, v létě pojede buď jinak, nebo nepojede vůbec.


VELKÁ VLAKOVÁ VÝLUKA
Ex3 Praha –Brno – Břeclav: vlaky pojedou mimo Brno hl.n., zastaví na dolním nádraží a v Brně-Židenicích. Některé spoje nepojedou.
S2 Brno – Blansko –Březová n. Svitavou: osobní vlaky od Blanska budou končit v Brně-Židenicích, spěšné vlaky budou končit na dolním nádraží
S2 Brno-Sokolnice-Telnice: nepřetržitá výluka s náhradní autobusovou dopravou od 29.7. do 13.8.
R19 Brno –Blansko – Praha: rychlíky zastaví v Brně-Židenicích a skončí na dolním nádraží
S3 Brno- Kuřim – Žďár nad Sázavou: vlaky pojedou do Brna-Židenic a odtud rovnou do Modřic, kde skončí. V době letních prázdnin nejednou laky mezi Vlkovem u Tišnova a Tišnovem, nahradí je autobusy, které ale neobslouží stanici Řikonín.
S3 Brno-Vranovice- Břeclav: některé spoje nepojedou vůbec, ostatní vlaky budou začínat nebo končit ve stanici Brno hl.n.
R9 Brno-Tišnov – Žďár – Praha: mimo letní prázdniny budou rychlíky končit ve stanici Brno-Královo Pole, v době prázdnin budou končit už v Křižanově, odkud pojeden do zastávky Brno hl.n. náhradní autobusová doprava.
S6, R 56 Brno-Kyjov-Veselí nad Moravou: dojde k omezení některých vlaků, ale vždy ve směru z Brna. Část vlaků pojede mimo Brno-Židenice, jiné naopak budou ze Židenic vyjíždět.
S4 Brno-Střelice-Zastávka u Brna-Náměšť nad Oslavou-Jihlava: do 30.6. výluka s náhradní autobusovou dopravou mezi Zastávkou u Brna a Náměští, od 14.6. do 30.6. budou jezdit autobusy i mezi Brnem hl.n. a Náměští nad Oslavou. Od 1.7. pojedou vlaky bez omezení
R11 Brno-Náměšť nad Oslavou-Jihlava-České Budějovice-Plzeň: mezi Brnem a Náměští probíhá výluka s autobusovou dopravou od 30. 6., od 1. 7. pojedou rychlíky bez omezení.

Dopravci odhadují, že denně se výluka a náhradní doprava dotkne až 25 tisíc lidí. Bude to v Brně největší podobná oprava a s ní spojená výluka za několik desetiletí.

Železničáři budou opravovat třeba celé čtvrté nástupiště včetně památkově chráněného přístřešku se zdobenými litinovými sloupy. Nejdůležitější je ale oprava takzvaného Pražského viaduktu. To je mostní konstrukce, po které jezdí všechny vlaky severovýchodním směrem, tedy na Židenice.

Podle oblastního ředitele Správy železniční dopravní cesty Miroslava Konečného viadukt po asi sto letech zásadní opravu potřebuje.

„V tuto chvíli je staticky zajištěný, to jsme udělali v loňském roce. Letos musíme udělat izolaci, aby do konstrukcí nezatékala voda, a současně nové římsy tak, abychom do nich mohli umístit kabely pro nové zabezpečovací zařízení,“ přiblížil opravy Konečný.

Zjednodušeně řečeno: severovýchodním směrem přes léto neprojedou vůbec žádné vlaky. Ani regionální, ani rychlíky a mezistátní expresy.

Mezistátní vlaky pojedou přes takzvané Dolní neboli nákladové nádraží. To je od hlavního nádraží vzdálené asi 800 metrů jižním směrem. Provizorní zastávku na tomto místě znají cestující třeba z výluky v roce 2013.

Mezi oběma nádražími pojede náhradní autobusová doprava. To ale není zdaleka jediná výluka, která na cestujících čeká. Jinak než podle běžných jízdních řádů pojede denně asi 300 vlaků. Nahradí je i posilové tramvajové linky, třeba od nádraží v Králově Poli, kde skončí vlaky jedoucí od Tišnova.

České dráhy ode dneška otevřely na hlavním nádraží speciální informační přepážku, kde pracovníci lidem poradí, kudy se dostat tam, kam potřebují.

„Přepážka bude otevřena denně od 7 do 17 hodin s tím, že předpokládáme, že ji necháme otevřenou minimálně do konce června, a potom podle zájmu o informace rozhodneme, jak dál,“ uvedl Jan Sysel z Českých drah.

I když je letošní výluka v Brně opravdu největší za mnoho let, je v podstatě jen tréninkem na to, co přijde v příštích letech. Na roky 2018 a 2019 totiž připadnou další práce na hlavním nádraží, v čele s kompletní výměnou zabezpečovacího zařízení. A tyto práce si svým rozsahem vyžádají víc než roční omezení provozu.

Všechny informace podrobně najdete na stránkách Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje.

autor: jel
Spustit audio