Část cyklostezky mezi Blanskem a Adamovem se měla letos otvírat. Zatím se nezačalo ani stavět

12. květen 2025 08:20

Letos měla být průjezdná minimálně první část cyklostezky mezi Blanskem a Adamovem. Celá trasa má být dlouhá asi čtyři kilometry a hejtmanství počítalo s náklady kolem 200 milionů korun. Podle původních předpokladů mělo jít o nejdražší stavbu tohoto druhu v kraji. Zatím se ale ani nezačalo stavět a cena bude nakonec nejspíš ještě vyšší.

Práce na projektové dokumentaci jsou v tuto chvíli dočasně přerušené. Podle mluvčího hejtmanství Martina Drozda bylo kvůli změnám ve stavebním zákoně potřeba znovu vyřešit například povolení ke kácení dřevin a aktuálně čekají na dořešení majetkoprávních vztahů s městem Brnem kvůli vedení trasy přes bezzásahový les.

Trasa cyklostezky taky několikrát kříží řeku Svitavu a počítá se se třemi mosty a jednou lávkou. V některých úsecích povede po stávající lesní cestě. Zdržení podle kraje způsobil náročný terén, zejména v nejužších místech mezi řekou a železnicí. Tam jsou teď navržené opěrné a závěrné zdi, které zajistí dostatečnou šířku trasy a bezpečnost. Zdi dělníci doplní o mikropiloty kvůli ochraně železniční trati. Problémem bylo i přeložení části trasy mimo bezzásahový les – proto se lávka musí posunout a byla potřeba změna dokumentace. Navíc je potřeba sanovat přilehlé skalní masivy a kvůli tomu se trasa musela na dvou místech měnit.

Kdy se cyklisté nové trasy dočkají?

To vedení kraje ještě neví. Doba výstavby závisí na zajištění financování a odhaduje se na čtyři roky. První úsek by nejspíš mohl být pro cyklisty otevřený v roce 2027.

Pokud se v tuto chvíli chtějí lidé na kolech dostat z Blanska do Adamova, musí část trasy absolvovat po velmi frekventované silnici. Nová trasa má právě zajistit i větší bezpečnost v úseku.

Na kolik se vyšplhají náklady

Se zhruba 200 miliony korun je to nejdražší stavba svého druhu v kraji, náklady se nejspíš ale dostanou ještě mnohem výš. Teď kraj předpokládá, že to bude kolem 350 milionů korun. Hejmanství doufá, že část pokryje Státní fond dopravní infrastruktury.

autor: Hana Novotná
Spustit audio