Brno vytáhne do boje proti špatně parkujícím autům v historickém centru květináče

19. červen 2024 15:45

Největší audioportál na českém internetu

Náměstí Svobody v Brně | Foto: Jana Volková, Český rozhlas

Jak chce Brno (znovu) zklidnit dopravu v pěší zóně v centru města? Květináči. Poslechněte si podrobnosti

Velké nádoby s květinami chce brněnský magistrát použít jako zábranu pro drzé řidiče, kteří porušují pravidla v pěší zóně v historickém centru města. Ta občas připomíná spíš parkoviště, přestože tam stání aut není povolené.

Čtěte také

Neoprávněné vjezdy do pěší zóny je pořád velká potíž, se kterou si magistrát neví rady. Přestože se od ledna zvedly pokuty, které si řidiči už nemůžou tak často slučovat do jedné, pokud jsou opakované, i nadále se najdou šoféři, kterým je to jedno. A obvykle to jsou podle typu auta nebo registrační značky ti samí lidé. Magistrát teď eviduje, že denně do pěší zóny na náměstí Svobody vjede zhruba 800 aut a čtvrtina z toho bez povolení. To mají třeba kurýři, taxikáři, rezidenti nebo majitelé firem. Ale i lidé s povolením k vjezdu parkují tam, kde nemají. A ne v případech, kdy si třeba vytahují velký nákup z auta do bytu. Ale policie zaznamenala případy, kdy šoféři zaparkují v pěší zóně a pak jdou třeba do restaurace.

Nový plán radních je zabránit špatnému parkování pomocí velkých květináčů. Jak to chtějí udělat?

Umístí je do míst, kde řidiči parkují nejčastěji, ať už na náměstí Svobody, tak na Zelném trhu i v Zámečnické ulici. Bude tam stát přes 40 velkých sklolaminátových bloků s květinami. Ale do ulic se dostanou zřejmě až v září, než dodavatelská firma dokáže všechny vyrobit.

A jak chce magistrát řešit nepovolené vjezdy do centra?

Od toho má sice radnice kamery, ale některým řidičům nevadí neustále páchat přestupky. Nejvíc by asi pomohlo, kdyby na vjezdech do centra města stáli strážníci, ale to by museli mít nepřetržité služby. Takový systém sice dočasně fungoval, než Brno kamery zprovoznilo a doprava v centru se opravdu uklidnila a do pěší zóny vjeli jen ti, kteří mají povolení. Městská policie ale nemá kapacity umisťovat hlídky na jedno místo každý den. Proto teď radní Petr Kratochvíl z ODS zadal dopravnímu podniku a Brněnským komunikacím úkol, aby prověřili, jestli je možné do Masarykovy a Rašínovy ulice umístit výsuvné sloupky. Ty v jiných ulicích ve městě fungují, otevřené jsou třeba jen v určené časy, kdy je povolené zásobování.

Jenomže po Masarykově a Rašínově ulici jezdí tramvaje na náměstí Svobody.

Proto je to komplikovaný úkol. A zřejmě nikde jinde v Česku takový systém zásuvných sloupků na tramvajové trati nefunguje. Brno se minimálně pokusí být v tomto průkopníkem. Podle magistrátu takové systémy fungují třeba v Austrálii anebo na Ukrajině, takže to není úplná novinka. Ale je otázkou, jak by to fungovalo v provozu. Přes náměstí Svobody jezdí pravidelně tramvajové linky 4 a 9, zpravidla v rozmezí sedmi až deseti minut. Jestli úřady takové sloupky povolí, je možné, že by na to dopravní podnik musel reagovat úpravou jízdních řádů, ale to je zatím i podle podniku předčasné řešit.

autor: Tomáš Kremr

Související