Pěší zóna zase pro pěší? Brněnský magistrát opět zpřísňuje pravidla pro vjezd aut do centra
Od 1. července by v pěší zóně v centru Brna mělo ubýt aut. Začnou platit další přísnější pravidla pro vjezd na náměstí Svobody. Auta se tam dostanou jenom ráno a dopoledne, pak už vůbec. Dohlížet na to bude městská policie.
Čtěte také
Na náměstí Svobody bude povolený vjezd jenom od 6 hodin ráno do půl jedenácté dopoledne. Pak tam nevjede nikdo kromě hasičů, záchranky nebo vozů dopravního podniku případně invalidů a popelářů. Nedostanou se tam ani sdílená auta a taxíky, což taxikáři považují za špatné rozhodnutí. Na řidiče bude dohlížet městská policie asi tři měsíce, než magistrát nakoupí kamery, které pak budou auta sledovat.
Ředitel brněnských strážníků Luboš Oprchal říká, že jeho kolegové budou auta bez oprávnění vracet zpátky: „Na vjezdu z ulice Rašínovy a Masarykovy by měly přibýt nové dopravní značky, které budou nově vyčleňovat oblast pěší zóny, která se týká náměstí Svobody a bezprostředního okolí k ulicím Česká, Zámečnická a Středová. Budeme zajišťovat to, aby do toho prostoru opravdu nevjel nikdo, kdo nebude mít oprávnění.“
Pokud bude nutné vjezdy zpřísnit i v dalších ulicích (třeba v Kobližné, Poštovské nebo Josefské), kde se neukazánění řidiči taky často objevují, magistrát podle radního Petra Kratochvíla z ODS přistoupí ke zpřísnění.
A co řidiči, kteří používají ulice v historickém centru města k parkování tam, kde to není povolené? Magistrát chce třeba zvýšit pokutu za umístění a odstranění takzvané botičky. Ale podle Oprchala ještě není jasné, kdy přesně to bude. „V současné době je poplatek stanoven na 400 korun, město uvažuje o jeho zvýšení. Zatím je to ale jen ve fázi záměru, takže v nejbližší době to nebude.“
Změna zákona
Radní Brna taky tvrdí, že přes své kolegy v poslanecké sněmovně zkusí prosadit změnu zákona, aby policie mohla odtahovat auta z pěší zóny, což podle výkladu strážníků nejde, pokud v ní neblokují provoz. A stejně tak zkusí prosadit i změnu správního řádu, který umožňuje slučování pokut za jeden přestupek, čehož nejdrzejší řidiči využívají a za několik přestupků pak zaplatí maximálně 2 500 korun.
Redakce Českého rozhlasu na tyto problémy upozornila už před dvěma lety, politici slibují řešení teprve nyní. Mezitím magistrát zavedl několik zpřísnění, nebyla ovšem dostatečná.
Výjimka pro obyvatele
Magistrát bude dál vydávat krátkodobá oprávnění pro případ stěhování, kterých ale bude zřejmě jen minimum. Přes náměstí Svobody teď podle údajů magistrátu projede asi 1000 aut denně. Z toho 200 taxíků, 200 místních obyvatel, 150 firemních vozů a zbytek jsou další skupiny jako třeba zásobování nebo služby a invalidé. Do historického centra může vjet 11 000 aut a přímo do pěší zóny 5 000 aut.
Související
-
V pěší zóně v centru Brna ubylo aut. Kurýři s jídlem přesedlali na kola
Někteří doručovatelé jídla v Brně si stěžují na přísnější zákaz vjezdu do historického centra Brna. Ten ve městě platí od září.
-
Vracíme centrum chodcům. Brno zakázalo průjezd aut přes pěší zónu
Vracíme centrum chodcům – slova doprovázející změnu pravidel vjezdů do historického centra Brna. Magistrát tak reaguje na kritiku obyvatel.
-
To je historické centrum Brna. Pěší zóna připomíná parkoviště či dálnici, řidiči si tudy krátí cestu
Jako dálnici nebo parkoviště bez pravidel označují někteří Brňané pěší zónu v centru města. Tou denně podle magistrátu projede asi patnáct stovek aut.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Írán ztrácí v Sýrii důležitého spojence. Rusko si hrálo na velmoc, na kterou nemělo, říká politický geograf
-
Skončili televizní Zrádci. ‚Vítězka si to zaslouží, lež o dědečkovi ale pro mě byla moc,‘ říká finalistka
-
V novém vedení Pirátů bude i Richterová. Členové strany si ji zvolili jako čtvrtou místopředsedkyni
-
Konec svěřenského fondu? ‚Rozsudek ke střetu zájmů je průlom, není možné ho bagatelizovat,‘ říká Mejzlík