Brněnské ulice ozdobilo třináct soch, většinou velmi netradičních

Sochy v ulicích - Pavel Sterec
Sochy v ulicích - Pavel Sterec
0:00
/
0:00

Svá díla na čtvrt roku představují čeští i zahraniční umělci v brněnském veřejném prostoru. Začala přehlídka s názvem Sochy v ulicích.

Soudobé umění v nejširším smyslu slova přináší do Brna přehlídka Sochy v ulicích. Lidé si od včerejška ve veřejném prostoru můžou prohlédnout třináct prací od českých i zahraničních autorů.

Někteří vytvořili trojrozměrná díla, která se blíží soše v klasickém smyslu; jiní provedli nenápadné zásahy v brněnských zákoutích. Další chystají jen pomíjivé performance.

Organizátoři připravili i speciální mapu, na které jsou zaznačená všechna umělecká díla. Když ji rozložíte, jde vidět, že většina soch je v centru města.

Například číslo pět je na Moravském náměstí. Tam své dílo umístil sochař Pavel Karous, známý projektem Vetřelci a volavky.

„Na tomto místě byla do roku 1990 socha od Miloše Axmana, která se jmenovala Komunisté. Byla to monumentální věc, která obsahovala tři figury, které byly celé zabalené v takovém geometrickém obalu, který znázorňoval výbuch stroncia. Chtěl jsem vrátit jednu z těch ztracených vrstev, ale jenom opsaně bez figur. Takže jsou tam komunisté bez komunistů,“ vysvětluje myšlenku díla sochař Pavel Karous.

Sochy v ulicích - Pavel Karous

Místo postav autor použil načerno nabarvené jehlany a gril. Objekt má dohromady asi šest metrů na výšku. Stojí na podstavci, stejně jako socha. Proč zrovna gril?

„Byla tam symbolicky i sputnik. Atomová energie a dobývání kosmického prostoru byly takové dva leitmotivy minulého režimu. Ale protože je to převyprávěné do reálného kapitalismu, tak tam chybí ty figury, které to ideologizují a místo sputniku je tam gril. Že se ty velké ideály staly těmi ‚malými‘.Že možná je důležitější trávit na zahradě čas se svojí rodinou než dobývat vesmírný prostor,“ doplňuje sochař.

Na další objekt narazí, a to doslova, kolemjdoucí jen o pár set metrů dále, na Římském náměstí. Slovenský umělec Martin Kochan tam vzedmul dlažbu, udělal terénní vlnu.

Sochy v ulicích - Martin Kochan

Objekt s názvem Otok má podle něj připomínat něco organického a pomalu rostoucího. Metaforicky má vlna znázorňovat frustraci a nenávist místních, která se takto promítá do tváře města.

„V ulicích je třináct realizací. Z nichž tři mají spíš performativní charakter, půjde tedy o nějakou akci. Jedna bude po celou dobu festivalu a dvě akce budou jednodenní. Zbytek realizací jsou stálé objekty,“ popisuje kurátor výstavy Libor Novotný.

Až do konce srpna můžou lidé v Brně potkat člověka, který před sebou valí kámen. Tak do letošního ročníku přispěl sochař a výtvarník Oldřich Morys. Celý proces podle autora záměrně nemá významové ukotvení.

Přehlídku pořádá brněnský Dům umění. Přímo před ním ukazuje svou sochu Krištof Kintera. Postavil asi dva metry vysokou horu pozvolna odtávajícího sněhu.

Sochy v ulicích - Kryštof Kintera

„Je to nepohodlné skupenství, na kterém se strašně dobře zobrazuje nečistota. Velmi brzo se z něčeho oblačně bílého stává něco špinavého, což strašně dobře demonstruje ten náš civilizační fenomén,“ vysvětluje umělec.

Sochy zůstanou v ulicích Brna čtvrt roku. Jsou součástí přehlídky Brno Art Open, říká ředitelka Domu umění Tereza Petišková.

„Je to přehlídka, která se pokouší vyjít z galerie ven, k divákovi, který běžně se současnou podobou výtvarné tvorby nekomunikuje,“ dodává.

Reakce veřejnosti na sochy v ulicích jsou podle ní často rozporuplné. Kurátoři jsou připravení i na vandalství. Pořád je podle nich ale lepší, když o sochy lidi projevují zájem, i když v této formě, než kdyby zůstaly v ulicích bez povšimnutí.