Behaviorální analytici pomáhají s pochopením chování autistů

Chlapec

V Česku můžou nově pracovat s autistickými dětmi takzvaní behaviorální analytici, žádní tu ale nejsou. Změnit to chtějí na Masarykově univerzitě.

Porozumět takovým projevům se snaží behaviorální analytici, kteří jsou také nově uznanou nelékařskou profesí v Česku. Jejich výsledky jsou výborné, rodiče začínají svým autistickým dětem rozumět a dokonce i můžou jejich chování změnit. Má to jeden háček - v České republice žádní behaviorální analytici nepůsobí. To se snaží změnit vědci v Brně.

První odborníky se snaží od letošního září vychovávat Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity. Behaviorální analýza je vysoce vědecká metoda, kdy odborník dítě dlouhé hodiny a dny pozoruje a jeho chování zapisuje do grafů a snaží se mu porozumět, popisuje vedoucí kurzu Karel Pančocha.

„My tedy analyzujeme, jaká je funkce záchvatu a zjišťujeme, že funkce toho záchvatu je, že dítě chce věc, která pro něj není dostupná. A naučíme dítě si o tu věc žádat jiným, přijatelným způsobem,“ upřesňuje Pančocha.

Milena Němcová má dnes čtyřiadvacetiletou dceru, která trpí dětským autismem. Mnoho let rodiče vůbec nevěděli, proč jejich dcera špatně snáší procházky po ulici. Nakonec zjistili, že je citlivá na hluk a ten jí způsobuje bolest.

„Samozřejmě největší záchvaty má v tom raném věku, kdy to dítě ještě nemá zafixované určité vzorce chování. Metoda je použitelná v každém věku, ale chce to opravdu erudované analytiky s bohatou praxí,“ říká Němcová.

V Česku až do letošního roku žádný certifikovaný behaviorální analytik nebyl, Karlu Pančochovi se podařilo přemluvit dvě odbornice ze zahraničí, aby přijely a učily jeho studenty. Jenom tak totiž může třináct studentů brněnské pedagogiky získat svůj vlastní certifikát. Pančocha vidí největší plus metody v jasných pravidlech a vědeckých popisech postupů a nejde tak o metodu pokus-omyl, kterou vidí u některých současných terapií lidí s autismem.

„Každý dělá něco. Nikdo neví, co vlastně přesně dělá, je to mnohdy směs až kontroverzních přístupů. Rodina žije v jednom městě, dostává jeden typ intervence, pak se přestěhuje a dostává úplně jiný,“ konstatuje Pančocha.

První behaviorální analytici vyškolení v Brně by měli začít pracovat za dva roky.