Balíky do centra dovezou kurýři na nákladních kolech. Brno pro ně postaví speciální překladiště
V centru Brna vznikne první městské překladiště pro nákladní kola. V prostorách bývalé tramvajové smyčky u Zvonařky ho postaví brněnský magistrát. Zásilky a balíčky z dodávek si kurýři naloží na speciální kola a na nich vyjedou do historického centra. Radnice tím chce snížit množství zásobovacích vozů v pěší zóně. Podobná služba ve městě už funguje, v menším měřítku ji zajišťuje soukromá firma.
Čtěte také
„To kolo určitě uveze dvě stě, tři sta kilo. A můj rekord byl, že jsem za den objel asi sto osmdesát adres, zvládl jsem to za osm hodin,“ vypráví kurýr Peter Štímel, zatímco sahá do pytle s balíčky, který na depu v brněnském Komárově ráno nechala jedna z velkých přepravních společností. Zásilky si třídí podle adresy a pak si je skládá do kufru, velkého boxu, do kterého by se vešel skrčený člověk. Bedna je připevněná před řídítky elektrokola.
Uveze nábytek, cement i děti
„Už jsme vezli ledničku nebo skříně, taky stavební materiál, skoro půl tuny cementu,“ vybavuje si majitel firmy Erik Nálepka. Jeho společnost funguje od roku 2019. V roce 2021 spustila na krátkou dobu půjčovnu nákladních kol. Fungovala pět měsíců s podporou Nadace Partnerství, do půjčovny se zaregistrovalo 130 lidí, provedli 122 výpůjček, průměrně ujeli 23 kilometrů a vozili si zpravidla nábytek, různé zboží anebo děti na výlet. Ke kolu se dá připojit i dodatečný vozík, anebo vozík na převážení palet.
Nálepka mezitím začal spolupracovat s velkými logistickými firmami, které si služby jeho kurýrů na různých typech nákladních kol poptávají. „Každý den jezdí průměrně tři kola, každý kurýr zvládne kolem stovky zásilek za den. Jezdíme hlavně do centra a širšího centra města, kde je nejvíc potřeba prostor pro lidi. Cílem je, aby se lidem tento prostor vrátil a nebylo to parkoviště pro auta,“ vysvětluje Nálepka filozofii firmy.
Podpora z magistrátu
Brno chce takový přístup podpořit. A proto magistrát rozhodl, že z modulů, respektive kontejnerů, postaví v bývalé tramvajové smyčce větší překladiště, které bude moct využívat víc firem. Vznikne na rohu Dornychu a Zvonařky, kde teď na blátě nelegálně parkují auta. „Bude to první překladiště svého druhu. Předpokládáme, že by to mohlo stát zhruba 8 milionů korun, samotná stavba by mohla začít v druhé polovině roku, anebo začátkem roku 2024,“ doplňuje rozhodnutí brněnských radních mluvčí magistrátu Filip Poňuchálek.
Čtěte také
Termín spuštění překladiště bude záviset na tom, jak rychle magistrát vybere provozovatele, kterému prostory na několik let pronajme, a jak rychle dokážou firmy dodat potřebné stavební moduly. Radnice to zaplatí ze svého fondu mobility, který se plní penězi z parkovného, které řidiči ve městě platí. Cílem města je tímto krokem omezit počet dodávek, které budou vjíždět do historického centra a jeho pěší zóny.
Související
-
Nejistota i dostupnost. Promění kurýři s barevnými batohy podobu práce?
První díl podcastové série Pracanti přináší příběhy dvou kurýrů z pražských a brněnských ulic a přibližuje fenomén tzv. gig economy.
-
Cestující MHD jako kurýři: Vídeň chce otestovat ekologičtější doručování zásilek
Vídeňský dopravní podnik zjišťuje, jestli by cestující v tramvajích nemohli fungovat jako kurýři a mezi jednotlivými zastávkami doručovat zásilky.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Žádné červené tlačítko neexistuje. Putin využívá hrůzy z jaderných zbraní, míní Drábová
-
Expertka: Domácí násilí s rozchodem často nekončí. Je důležité vědět, co může nastat, a připravit se
-
Armádní letecká základna Kbely se chystá vystavit ruské letadlo. Někteří vojáci jsou proti
-
Kontroloři zkritizovali údržbu silnic. ‚Nepochopili hodnocení kvality vozovky,‘ tvrdí šéf silničářů