Bahno zmizelo. Historický cihlový most u Mikulova po rekonstrukci láká turisty

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Cihlový most navštěvují turisté ještě před slavnostním otevřením

Jen málokdy mají stavbaři takový luxus, že během opravy mostu můžou přesunout koryto řeky nebo potoka. A přesně to udělali při rekonstrukci barokního cihlového mostu u Mikulova. Ten nechal na počátku 17. století postavit kardinál Dietrichštejn jako jedinou spojnici na Tichý ostrov uprostřed rybníka Portz.

Po vysušení části nádrže se ostrov stal poloostrovem a sto metrů dlouhý most ztratil význam. Ještě před rokem byl až po horní oblouky utopený v nánosech bahna. Teď je opravený a dělníci vracejí koryto Rybničního potoka zpátky.

Stometrový most kdysi přetínal Rybniční potok

„Aby se mohl most opravit po celé jeho délce, bylo nutné přeložit tok pod jiný oblouk a poté vrátit. A potok je v původním korytu,“ popisuje projektová manažerka Kateřina Korandová z mikulovské radnice. „Bylo původně plánované takové vyvýšené koryto, ale protože tady nastoupila spodní voda, tak jsme řešili to, že potok spojíme s vodním příkopem.“

Za pár dní je hotovo

Bagrem se upravují břehy a dokončují poslední úpravy. „Do 30. června by měly být veškeré práce dokončeny, oficiální otevření mostu plánujeme na 13. července.“

Pod mlatovým povrchem je schovaná původně dietrichštejnská dlažba. „Kameny byly poměrně velké a hrbolaté. Chůze by byla nekomfortní,“ říká Josef Hromek, který na mikulovské radnici odpovídá za památkovou péči.

Dělníkům se podařilo najít původní nárožní kámen neboli nákolník

Novotou svítí na krajích mostu nákolníky, které dříve měly zabránit poškození od kol vozů. „Už na historickém plánku, který máme k dispozici, jsou nákolníky zakresleny a jeden se podařilo objevit při obnově mostu. Byl vykopán a podle něho vyrobili a osadili nákolníky nové.

Cyklisto, sesedni z kola

I přes všední den je u mostu docela rušno. „V novinách byl článek, že se tu rekonstruuje most a otevírá na sezónu, tak jsme tady trošku předčasně. A je krásný, pěkná práce,“ chválí návštěvníci z Ostravy.

„Předpokládáme, že tu bude jen pěší provoz, cyklisté by po něm neměli jezdit, kolo by měli vést.

Rekonstrukce mostu je součástí přeshraničního projektu Mikulova, obce Sedlec a rakouského Drasenhofenu. I s obnovou přístupových cest přijde na 35 milionů korun, z toho 30 tvoří evropská dotace.

Spustit audio

Související