Záchytná parkoviště v menších městech mají pomoci ulevit dopravě v Brně. Stavět se budou v Bílovicích nebo Kuřimi

Parkování (ilustrační foto)
Parkování (ilustrační foto)

Obce a menší města okolo Brna chystají výstavbu záchytných parkovišť. Ta mají vzniknout blízko autobusových nebo vlakových terminálů. Lidé by díky přestupu na veřejnou dopravu nemuseli jezdit autem až do krajského města a tím by ulevili přetíženým silnicím a ulicím.

V Bílovicích nad Svitavou projektují parkovací dům pro 130 aut kousek od vlakové stanice a zastávky autobusů. Dům by se mohl začít stavět příští rok na obecních pozemcích, kde nyní stojí prodejna stavebnin. Radnice očekává náklady asi 46 milionů korun, na většinu z této částky chtějí využít dotace.

Parkoviště park and ride, tedy zaparkuj a jeď, by mělo fungovat tak, že řidiči zaplatí dvacet korun za celodenní stání a pak pojedou do Brna vlakem, což je cesta na deset až patnáct minut. Řidiči, kteří budou mít předplatní jízdenku, tedy šalinkartu, by měli parkování zadarmo. Služba má být určená především pro lidi z okolních obcí, například z Babic, Řícmanic nebo Kanic.

Vlak na trase mezi Babicemi a Bílovicemi nad Svitavou

V Kuřimi plánují nové parkoviště i s novým autobusovým terminálem. Město počítá se zhruba šedesátkou míst a se stavbou příští rok. Hned dvě záchytná parkoviště pak chtějí zřídit Křenovice na Vyškovsku u jejich horního vlakového nádraží. Jedno z parkovišť už je naprojektované a stavět se má příští rok naproti nádraží.

Nová stání pro auta vzniknou i v Židlochovicích, kde železničáři letos v prosinci zprovozní novou, respektive obnovenou trať do Hrušovan u Brna. Díky tomu budou mezi Židlochovicemi a Brnem jezdit přímé vlaky. Také samotné Brno chystá záchytná park and ride parkoviště. Do roku 2022 jich má být devět s místy pro čtyři a půl tisíce aut. Třeba u Masarykova onkologického ústavu, u tenisových kurtů ve Sportovní ulici nebo u bohunické nemocnice. Ve městě zatím funguje jen jedno P+R parkoviště u Ústředního hřbitova.