Z Uhřic do Čejče znovu vlakem. Železniční nadšenci chtějí obnovit opuštěnou trať

Vlakoví fanoušci chtějí znovu obnovit provoz na víc než sto let staré dráze
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Vlakoví fanoušci chtějí znovu obnovit provoz na víc než sto let staré dráze

Vlakoví fanoušci chtějí znovu obnovit provoz na víc než sto let staré dráze. Od Správy železnic koupili opuštěnou trať mezi Čejčí a Uhřicemi na Hodonínsku, kde se dřív převážela ropa. Podél šestnácti kilometrů kolejí chce nový majitel postavit železniční muzeum, minizoo nebo westernové městečko. A turisty plánuje vozit historickými vlaky.

Trať v Uhřicích stojí osamoceně daleko od centra obce. Víc než deset let je opuštěná. Teď od ní má pomyslné klíče Martin Dvořák a jeho firma TMŽ.

Výhybka na opuštěné trati Uhřice-Čejč

„My jsme tady byli nedávno drezínou. Koleje jsou všude, jen na nádražích občas chybí nějaký díl výhybky, ale není to vykradená trať. Všechno tady je,“ zhodnocuje Dvořák stav trati. Ta po prohlédnutí laickým okem vypadá, že na ní jen stačí posekat trávu a plevel. „Ta trať nebyla v tak špatném stavu, jak jsme se báli,“ těší Dvořáka.

Dvořákova firma TMŽ koupila 16 kilometrů kolejí z Čejče do Uhřic včetně starých nádražních budov za 2,8 milionu korun od Správy železnic. Původně chtěli železničáři přes 40 milionů korun, v třetím kole nabídek ale zlevnili. „Čeká nás tady ale hodně práce, nádražní budovu třeba tady v Uhřicích opravíme, včetně dřevěného domu na technické zařízení, co stojí vedle. Budou to miliony korun, nejspíš i desítky milionů,“ míní Dvořák.

Plány jeho firmy TMŽ jsou velké. Chce na Hodonínsku zřídit turistický areál, či zábavní park. Vyhlídkové jízdy historickými vlaky by měly být v plném provozu 4 měsíce v roce od června do září, v omezeném provozu pak v dubnu, květnu a říjnu. Podél trati má stát malé westernové městečko, minizoo, přírodní biopark a taky železniční muzeum nebo depa pro vlaky. „Směrem od Uhřic na Ždánice, kam trať ještě kousek pokračuje, bych si představoval i takové zážitkové ubytování v lůžkových vozech,“ odhaluje Dvořák své plány. A doufá, že ročně přiláká 50 tisíc zvědavců.

První zážitkové jízdy by chtěl uspořádat ještě do konce tohoto roku, šlo by však o krátkodobé akce. První větší provoz celého areálu plánuje TMŽ na přelomu let 2021 a 2022. „Od začátku jsme v tom s panem Janem Šatavou,“ připomíná Dvořák, že provozovatelské know-how mu poskytne bývalý šéf jindřichohradecké úzkokolejky. „Historické vlaky má zase pan Jiří Kotas z Klubu přátel kolejových vozidel z Brna. Dohromady to bude taková spolupráce výhodná pro všechny strany,“ říká Dvořák.

Martina Dvořáka a jeho firmu čeká spousta práce, náklady půjdou do milionů korun

Jiří Kotas je majitelem jedné z největších soukromých sbírek historických vlaků v Česku. „Byl bych rád, kdyby spolupráce, která se rýsuje, fungovala dlouhodobě. Řada exponátů by tak mohla pravidelně jezdit. Plán je, aby jezdily parní i motorové lokomotivy,“ řekl Kotas ČTK, který měl o koupi trati zájem také, ale neuspěl.

Dvořákův plán je takový, že z Uhřic budou jezdit do Klobouk u Brna parní vlaky. Trasa totiž vede hlavně přes pole, kde vlaky nebudou rušit obyvatele. Z úvratě v Kloboukách mají jezdit do Čejče motorové vlaky. V Kloboukách pak ještě musí Dvořák vyřešit s Českými drahami, že jeho koleje koupené od Správy železnic stojí na malém pozemku dopravce. Tato chyba zřejmě vznikla před lety, při oddělování Správy železnic od Českých drah.

O trať Čejč-Uhřice měly zájem i okolní obce. V Uhřicích totiž končí cyklostezka od Ždánic, ta vznikla taky na zrušené trati. Martin Dvořák jako nový majitel kolejí říká, že spolupráci nevylučuje. „My tomu samozřejmě nebudeme bránit, pokud budou obce chtít. Jen už to nebude o tom, že se stáhne ten kolejový svršek a na trati se cyklostezka postaví, teď už by to muselo být vedle trati, takže je otázka, jestli do toho ty obce půjdou,“ přemýšlí Dvořák a dodává, že si umí i představit, že některé vlaky na jeho trati budou moct vozit nejen turisty, ale i kola cyklistů.

Železniční trať z Čejče do Ždánic vznikla v roce 1908, sloužila hlavně nákladní dopravě, později i osobní přepravě. Vlaky tudy vozily zemědělské plodiny a taky ropu. Celkem měří 25 kilometrů. Poslední vlaky na trať vyjely před rokem 2010.

Spustit audio

Související