Vpravo modrá, vlevo bílá. Nové parkovací zóny v Brně mají výjimky kvůli nezkolaudovanému Královopolskému tunelu

Parkovací modré zóny v Brně ode dneška (30. srpna) platí v další části Králova Pole. Parkování aut je tam zpoplatněné přes noc. Modré čáry jsou nakreslené v centru městské části u Slovanského náměstí a pokračují směrem k Semilassu a Mojmírovu náměstí. Silničáři ale nemohli zóny vyznačit úplně všude, kde chtěli. A tak se v některých královopolských ulicích parkuje stále jako dosud.

Nejviditelnější rozdíl je u královopolské radnice v Husitské ulici, uprostřed které se konají farmářské trhy. Tento dlážděný ostrůvek či náměstíčko auta objíždí ze dvou stran a po obou stranách těchto dvou silnic jsou parkovací stání.

Parkovací zálivy blíž k ostrůvku jsou vyznačené modrou čárou. Zmizely odsud parkovací automaty, přes den se tu nově parkuje zdarma, v noci pak můžou jen rezidenti nebo abonenti s oprávněním. Ostatní návštěvníci města musí platit. Ovšem parkovací stání na protilehlých stranách silnice jsou dál za bílou čárou. Sice tam přes den můžou řidiči nechat auto zdarma jen na půl hodiny a pak musí odjet, ale přes noc tam bezplatně může stát kdokoliv.

Vlevo modrá, vpravo bílá

„Celá Husitská, Slovanské náměstí nebo Skácelova jsou pořád zařazeny mezi silnice první třídy. Nejsou to místní komunikace a nemůžeme tam vybírat za parkování,“ vysvětluje místostarosta Králova Pole Petr Souček z hnutí ANO. Brněnský magistrát konzultoval s jihomoravským krajským úřadem, kde modré čáry vyznačit může, a kde ne. Zóny tak platí třeba v parkovacích zálivech, které jsou „součástí“ chodníků. Na silnicích ale modrou barvu brněnští silničáři použít nesmí.

„Na Husitské je přes den zaručena obrátkovost těch aut, ale horší je to na Skácelově, kde auta můžou parkovat bez poplatku celou dobu,“ doplňuje Souček. To je špatná zpráva pro rezidenty, kterým parkovací místa zabírají lidé, kteří ve městě nemají trvalé bydliště a bydlí v nájmech. Podle Součka už obyvatelé Králova Pole modré zóny většinou vítají. A ti, kteří je před domem ještě nemají, je s nadějí vyhlíží.

Problém je v tunelu

Kdy se dočkají i obyvatelé především Skácelovy ulice, kde jsou desítky parkovacích míst, to jisté není. „S Ředitelstvím silnic a dálnic jednáme o převodu komunikace do kategorie místních komunikací, nicméně tento převod je možný až po kolaudaci stavby Královopolského tunelu na Velkém městském okruhu, která trasu silnice I. třídy nahradí,“ zdůvodňuje mluvčí magistrátu Filip Poňuchálek.

„Stará“ silnice I. třídy v Brně-Králově poli vede právě přes Slovanské náměstí

Modré zóny proto nejsou ani v Kosmově nebo Božetěchově ulici. Ta má navíc vlastní specifikum: desítky aut tam už teď parkují na silnici, kde správně vůbec nesmí. Úřady s policií to nicméně tolerují. Modré zóny tam každopádně nebudou, i když se ze silnice stane místní komunikace. Vozovka je na vyznačení legálních parkovacích míst příliš úzká.

Řešení přinese nižší hluk

Královopolský tunel otevřel v září 2012, letos to tedy bude devět let od jeho zprovoznění. Kolaudace stavby ale stále není možná kvůli překračování hlukových limitů u portálů tunelu. Ředitelství silnic a dálnic se to snažilo opakovaně vyřešit dostavbou protihlukových stěn nebo použitím tichého asfaltu. Nakonec ale budou muset zavést opatření v některých domech, kde hluk obyvatele podle měření stále ruší a překračuje hygienické limity. Může jít třeba o rekuperaci vzduchu nebo výměnu oken, případně odkup bytu. Silničáři věří, že se jim problém podaří odstranit co nejdřív, možná ještě letos.

Rozšiřování modrých zón

Do konce roku brněnský magistrát rozšíří modré zóny ještě do dvou oblastí: v říjnu do oblasti Žabovřesk kolem Rosického a Makovského náměstí. V listopadu pak k fotbalovému stadionu v Srbské ulici v Králově Poli. Navazující oblast směrem k Medlánkám přijde na řadu příští rok. V roce 2022 počítá magistrát s tím, že rezidentní parkování postupně v několika etapách spustí na území Černých Polí, Zábrdovic a Husovic v Brně-severu.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související