Viadukt Devět kanálů vyrostl za osm měsíců. Jde o pozoruhodnou technickou památku

10. červenec 2017

Město Úvaly leží nedaleko Prahy a většina lidí dojíždějících za prací do hlavního města využívá pro dopravu železnici. Cestou vlakem přitom přejíždí pozoruhodnou technickou památku – viadukt pojmenovaný Devět kanálů, který byl ve své době chloubou tehdejšího stavitelství.

Se svými více než 130 metry byl viadukt nejdelším mostem v tehdejším Rakousko–Uhersku. Vznikl při budování hlavní trati mezi Prahou a Vídní a ve své době hrál významnou úlohu při rozvoji železnice.

Most vyrostl v roce 1844 za rekordních osm měsíců pod přímým dohledem inženýra Jana Pernera. „Jan Perner byl stavitel, který byl na železniční stavby skutečný na slovo vzatý odborník. A postavil most tak dokonalý, že slouží dodnes. A tak není divu, že byl vyhlášen technickou památkou,“ říká Mirka Borecká ze Spolku Otevřené Úvaly.

Na stavbu byly použity pískovcové a žulové kvádry. Výška mostu dosahuje 13 metrů a celkem devět oblouků jej stáčí do mírné zatáčky. Jednotlivé pilíře mají u paty šířku úctyhodných šest metrů a rozpětí každého pilíře je přibližně devět metrů.

„Devět kanálů se mu říká proto, že je to devítiobloukový viadukt a překlenuje údolí říčky Výmoly a bývalé louky, na jejichž území se nyní nachází rybník Fabrák,“ říká Mirka Borecká ze Spolku Otevřené Úvaly.

Most byl v roce 1953 rozšířen o třetí kolej a v letech 2014 až 2016 prošel důkladnou rekonstrukcí. Jeho historie z něj ale dýchá dodnes.

Spustit audio