Úsekové měření u Nových Mlýnů vydělává Pohořelicím, o peníze se dělit s Pasohlávkami nechtějí

Na jedenáct tisíc přestupků a pokuty za skoro deset milionů korun. To je dosavadní účet úsekového měření na Novomlýnských nádržích. Kamery sledují provoz na mostním provizoriu na hlavním tahu z Brna do Vídně půl roku. Na žádost Ředitelství silnic a dálnic eviduje prohřešky město Pohořelice. Radary jsou ale na území menší obce Pasohlávky, které zatím marně žádají o podíl z pokut.

„Když se něco stane na silnici číslo 52, auta si tudy zkracují cestu. Máme pak potíže přecházet přes naši komunikaci, která vede k naší škole a školce, potažmo k jednotě nebo poště,“ ukazuje na přechod pro chodce v centru Pasohlávek místostarosta Roman Mikulášek zvolený za Moravany. Stačí jedna nehoda na hlavním tahu mezi Brnem a Vídní a Pasohlávky jsou podle něj ucpané. „Okamžitě se nám zastaví provoz v obci,“ dodává místostarosta.

Objízdná trasa Pasohlávkami nepojede. Podle místostarosty si tam auta stejně cestu najdou

Obyvatelé si podle něj stěžují taky na hluk, který se v noci z mostního provizoria rozléhá po vodní hladině Novomlýnských nádrží. Za měsíc si lidé od rachocení konstrukce oddechnou, horší ale bude dopravní situace.

Silničáři začátkem března poškozený most přes hráz horní nádrže zavřou, zbourají a do konce roku postaví nový. Řidiči tak budou jezdit objížďkami. Pasohlávky proto žádaly Ředitelství silnic a dálnic o lepší zabezpečení zmíněného přechodu pro chodce. „Chceme tu svislé reflexní dopravní značení, pak jsme chtěli červenou rocbindu před přechod a taky zábradlí. Je to někde mezi 400 a 500 tisíci korun,“ vypočítává Mikulášek.

Silničáři podle místostarosty požadavek odmítli s tím, že obcí oficiální objízdná trasa nepojede. Ta je naplánovaná ve dvou směrech přes Drnholec a Brod nad Dyjí. „Realita je ale jiná, ta auta si sem stejně cestu najdou, jsou tady i blízko čerpací stanice, auta tudy jezdí,“ namítá Mikulášek. Minulý týden se proto s žádostí o peníze obrátil na starostu Pohořelic, které vybírají pokuty z úsekového měření.

Objízdná trasa je naplánovaná přes Drnholec a Brod nad Dyjí

„Nevím, zda je to možné právně uchopit tak, aby se nejednalo o nějaké nehospodárné nakládání s penězi, že naše obec něco daruje či investuje do jiné obce,“ odpovídá na žádost pohořelický starosta Miroslav Novák z ODS. O úsekovém měření mluví trochu jako o danajském daru od silničářů. „Přijali jsme kvůli tomu tři pracovníky, pořídili jsme nový software pro počítače za statisíce korun. Těch pokut je velké množství, musíme je i vymáhat od zahraničních řidičů,“ vyjmenovává Novák.

Peníze na vlastní projekty

Pohořelice vybrané pokuty používají na vlastní projekty. „Je pravda, že jsou součástí příjmů města. Jakmile víme, že peněz je dost a můžeme s nimi počítat, používáme je na vlastní investice. Třeba na dokumentaci pro stavební povolení k rozšíření čistírny odpadních vod, bez které by ve městě nebyla možná další bytová výstavba. Anebo na opravu konírny u bývalého hotelu Pfann, který letos chceme otevřít jako takové komunitní centrum,“ doplňuje pohořelický starosta a uzavírá: „Těch peněz prostě nebude nikdy dost, abychom se o ně chtěli dělit.“

Pohled na most rozdělující prostřední a horní část Novomlýnské nádrže

Pasohlávky podle místostarosty Mikuláška požádají Pohořelice o peníze znovu oficiálním dopisem. Scénář, který mezi dvěma obcemi nastal, není neobvyklý. Pokuty můžou vybírat pouze obce s rozšířenou působností, které na to mají dostatečný aparát. To Pasohlávky nesplňují. Podobně je tomu třeba u nedalekých Židlochovic, kterým do rozpočtu taky plynou peníze z pokut z radarů z jiných obcí z okolí.

Bezpečnost na prvním místě

„V minulých letech se na nás řada obcí obrátila, že je u nich poměrně hustý a rychlý provoz. Takže my jsme s nimi uzavřeli smlouvy. A součástí těch dohod je to, že my řekneme: ‚Ano, bude u vás radar, k tomu je ale potřeba také městská policie.‘ To pro ně znamená tu výhodu, že mají nějakým úvazkem člověka městské policie pro danou obec,“ popisuje situaci starosta Židlochovic Jan Vitula z TOP 09.

Pasohlávky o městskou policii z Pohořelic ale nestojí, záleží jim na bezpečnějším přechodu pro chodce. Plánovaná opatření ale do měsíce, tedy do začátku uzavírky mostu, zřídit nestihnou.

Radary budou provoz na silnici číslo 52 sledovat ještě měsíc, přestupků i pokut tedy přibude. Úsekové měření na mostní provizorium umístilo Ředitelství silnic a dálnic kvůli tomu, aby konstrukce, která drží pohromadě poškozený most pod ní, vydržela. „Je tam povolená rychlost dvacet kilometrů v hodině. Když přes provizorium budou auta, hlavně nákladní, jezdit rychle, mohla by se konstrukce poničit. Teď umožňuje oboustranný provoz, i když se zpomalením. Jinak bychom museli zavést znovu jednosměrný provoz řízený semafory,“ řekl už dříve šéf brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.

Most přes hráz horní Novomlýnské nádrže je s omezením průjezdný od roku 2017. Tehdy ŘSD zjistilo, že stavba je v havarijním stavu. Stavba nového mostu, podél kterého povede cyklostezka placená z rozpočtu Jihomoravského kraje, vyjde na asi 300 milionů korun. Součástí ceny je taky předběžná oprava objízdných tras a umístění dalších mostních provizorií na dva poškozené krajské mosty u Drnholce a Brodu nad Dyjí. Ty dělníci montují od konce ledna. Nový most na silnici I/52 by měl být postavený tak, aby do budoucna umožnil rozšíření pro plánovou dostavbu dálnice D52 na Vídeň.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio