Skládačka pro pokročilé. Pod rukama techniků se začal rodit brněnský Drak, nová tramvaj pro Brno

V dílnách Dopravního podniku města Brna vzniká nová tramvaj - brněnský Drak
V dílnách Dopravního podniku města Brna vzniká nová tramvaj - brněnský Drak

Nový brněnský Drak nemá tři hlavy, ale dvě spojené tramvajové karoserie. A právě v těchto dnech vzniká pod rukama pracovníků z ústředních dílen Dopravního podniku města Brna.

Ti z dodaných dílů staví velkou skládačku – novou a první klimatizovanou tramvaj ve městě, které lidé dali jméno Drak.

V dílnách Dopravního podniku města Brna vzniká nová tramvaj - brněnský Drak

Dva muži jsou od hlavy až k patě zabalení ve zcela bílých igelitových oblecích. Přes ústa mají dýchací masky, v rukou pistole, kterými z hadic stříkají už dlouho ne žlutou karoserii nové tramvaje. Dohlíží na ně mistr lakovny pan Mirek.

„Když sem přijede vůz, tak se musí celý umýt, odmastit, nachystat, obrousit, vytmelit, pak se nachystá ten základ, který je teď žlutý. Vnitřní odstín bude takový tmavě šedý. Zvenku bude vůz bílý a budou na něm červené pruhy,“ nastiňuje mistr budoucí podobu tramvajového Draka.

V dílnách Dopravního podniku města Brna vzniká nová tramvaj - brněnský Drak

Název i vzhled vybrali lidé v anketě. Šalina na sobě bude mít zvenku dvě velká protažená písmena S, z každé strany jedno. „Z finálního výsledku jsem nadšený a potvrdilo se mi, že dát lidem důvěru byl dobrý nápad,“ komentoval už dříve výsledky ankety generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

Lakovna v ústředních dílnách v medlánecké vozovně je docela úzký prostor, vejde se tam tak akorát jedna karoserie. A kvůli různými plechovkám s barvami to tam vypadá i voní trochu jako v chemické laboratoři. Na stavbu tramvaje dohlíží vedoucí ústředních dílen Michal Herš. „Tramvaj se skládá ze dvou dílů. Přijede vždy jedna část karoserie na podvalníku. Pak přijede několik nákladních aut s obložením, izolacemi a veškerými dalšími součástkami,“ nastiňuje proces. Některé díly si vyrábí sami klempíři dopravního podniku. „Hlavně plechové díly, obložení interiéru, různé lišty nebo kabinu řidiče.“

V dílnách Dopravního podniku města Brna vzniká nová tramvaj - brněnský Drak

Výroba jednoho vozu trvá asi čtyři měsíce. Podle Herše se nedá nová tramvaj typu EVO dodaná z Krnovských opraven a strojíren srovnat s žádnou jinou brněnskou tramvají. „Ta tramvaj EVO je úplně jiné koncepce. Je plně nízkopodlažní a je to první tramvaj s klimatizací v prostoru cestujících. A právě proto je výrazně složitější třeba oproti tramvaji typu Vario, kterou jsme tu taky skládali,“ dodává Herš.

První tramvajoví Draci vyjedou do brněnských ulic v prosinci. Brněnský dopravní podnik jich chce do pěti let postavit 41. Za díly této velké skládačky zaplatí jednu miliardu a tři sta milionů korun. Nízkopodlažní vozy nahradí tramvaje K2, které jezdí třeba na linkách 4, 5 a 6.