S orientací handicapovaných ve veřejném prostoru pomůže nové vozítko brněnských vědců

Výzkumník Tomáš Götthans z VUT a Hana Křepelková, vedoucí projektu ze spolupracující firmy CEDA Maps
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Výzkumník Tomáš Götthans z VUT a Hana Křepelková, vedoucí projektu ze spolupracující firmy CEDA Maps

Upozorní na překážku v cestě, změří šířku chodníku a ještě napoví, jak kvalitní povrch na něm je. To všechno umí vozítko, které vyvíjejí vědci z Vysokého učení technického.

Jejich elektrická tříkolka by měla pomoci vozíčkářům nebo třeba nevidomým snáze se orientovat ve veřejném prostoru. Data, která vozítko naměří, se totiž automaticky přenesou do speciálně vytvořené mapy.

„Je to takový nezvyk, protože člověk je zvyklý na klasické kolo. Zkusím přidat rychlost. Možná vedle mě budete muset trošku popoběhnout, a to jenom malinko přidávám.“ Eliška Trnková se s elektrickým vozíkem vydala na úplně první testovací jízdu. „Když jedu po rovině, tak je to stabilní. Když by člověk jel do zatáčky příliš rychle, tak by se mu mohlo stát, že se ta tříkolka nahne na dvě kola, což je nebezpečné.“

Vozítko upozorní na překážku v cestě, změří šířku chodníku a ještě napoví, jak kvalitní povrch na něm je

Testování v terénu předcházely více než dva roky vývoje v laboratoři. Na vytvoření tříkolky se podílel i Tomáš Götthans z Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií Vysokého učení technického v Brně. „Na tu tříkolku jsme dodělali senzory a počítačové jednotky. Vepředu na vozidle můžeme vidět, že je takový linar. To je zařízení, které umí měřit vzdálenost pro různé úhly.“ Což je takové kolečko, co se točí vepředu nad kolem.

„Za sedadlem je možné vidět tyč. Na té tyči jsou umístěné dvě kamery. My získáváme informaci o tom, jestli se jedná o chodník, o silnici, travnatou plochu a tak dále,“ upřesňuje Tomáš Götthans.

Testování tříkolky v terénu předcházely více než dva roky vývoje v laboratoři

Informace, které vozítko na cestách nasbírá následně soukromá firma, která spravuje vlastní sady digitálních map, převede do speciálního systému. Takto vytvořené mapy by pak měly zahrnovat například areály nemocnic, vnitřní prostory veřejných budov, ulice, parky nebo zastávky MHD. Vysvětluje vedoucí projektového oddělení společnosti Hana Křepelková: „Jednáme s městy a kraji – oslovili jsme několik krajů, Vysočinu a Liberecký kraj. Podobně jsme oslovili Magistrát města Brna. Chtěli bychom začít centrem v okolí hlavního nádraží, Vaňkovky, tam kde se pohybuje nejvíc osob. Máme vytyčené nějaké pilotní území, které si myslíme, že by bylo zajímavé.“

Speciální mapy by měly sloužit hlavně vozíčkářům nebo nevidomým, pro které je pohyb a orientace na veřejných místech často velmi obtížná. „Vozíčkáři to ukáže, že tudy ne, že tady je nějaká bariéra, kterou není schopen sám zjistit a musel by se vracet. Chceme, aby si mohli třeba i nastavit, jak široký mají vozík, jakou potřebují manipulační plochu pro otočení. A ta služba to zase zohlední při plánování trasy.“

Testování by mělo skončit ještě letos v zimě. První uživatelé by tak nové mapy mohli využít už příští rok.