Radek Balaš: Jiřina Bohdalová si mě vybrala jako osobního režiséra
Divadelní režisér, choreograf, scénárista, pedagog a tanečník Radek Balaš zahájil kariéru už v sedmi letech jako malý Pépe v brněnském Divadle na provázku. Od devadesátých let se však věnuje hlavně režii, na kontě má už 145 inscenací.
Oba rodiče Radka Balaše měli k divadlu velmi blízko. Tatínek Radek Balaš senior byl pedagogem stepu, založil u nás jeho asociaci, organizoval první stepařské soutěže a psal o stepu učebnice. „Byla to disciplína, kterou táta vlastně vydupal v tehdejším Československu doslova ze země, protože step byl tehdy považován za kulturu kapitalistickou,“ říká Radek Balaš junior. Sám se stepu věnoval od dětství, což využil i ve své první herecké roli.
Pépe v Divadle na provázku
Za první hereckou rolí Radka Balaše stál také jeho tatínek, který ho v sedmi letech přihlásil na konkurz do Divadla na provázku. „Byla to dílem i náhoda, rodiče mě sice přihlásili, ale byli z konkurzu nervózní, protože dávali přednost tradičnímu divadlu. Bolek Polívka byl tenkrát mladý a ještě ne tak známý. Do konkurzu se přihlásilo kolem devadesáti dětí a Bolek si nakonec vybral právě mě. Roli Pépeho jsem potom hrál až do svých čtrnácti let a moc mě to bavilo. Bolek je fantastická osobnost, nejenom umělecká, ale i lidská. Jednotlivá čísla na mě vymýšlel jako hru a já jsem kvůli němu nechtěl chodit ani do školy, jenom do divadla,“ vzpomíná umělec.
Mýdlový princ a Děti ráje
Od devadesátých let se Radek Balaš věnuje hlavně režii a píše scénáře. Jako režisér vytvořil 94 inscenací, z toho 74 muzikálů. Jeho rukopis nesou nejenom ty nejúspěšnější na naší scéně, ale také ty nejnáročnější, tak zvané hit muzikály, jako je například Mýdlový princ. Podle Radka Balaše je jejich tvorba dost tenký led: „Hit muzikál je forma muzikálu, kdy vezmete písně slavného interpreta a pokusíte se je sestavit do příběhu. Obvykle se to často moc nepovede, a proto mě těší, že se muzikály jako Mýdlový princ, který jsem napsal na písně Vaška Neckáře, nebo Děti ráje, které napsal můj kamarád Sagvan Tofi a já režíroval, měly takový úspěch a publikum si vyžádalo spoustu repríz.“
Svůj první hit muzikál režíroval Radek Balaš už před dvaceti lety v divadle v Hradci Králové. Jmenoval se Špatně placená procházka a byl o historii Divadla Semafor. „Při jeho premiéře šla opona 36x nahoru a dolů, což je tam, pokud vím, dosud nepřekonaný rekord. Jiří Suchý, který se premiéry také zúčastnil, mi potom nabídl spolupráci se Semaforem a já jsem měl tu čest režírovat několik let i v Divadle Semafor,“ vzpomíná režisér.
Spolupráce s Jiřinou Bohdalovou
Za svého osobního režiséra si Radka Balaše vybrala i herecká legenda Jiřina Bohdalová, takže ho Jan Hrušínský pozval do Divadla na Jezerce. Radek Balaš zde režíroval například jednu z nejúspěšnějších her ‚Generálka‘, kde Jiřina Bohdalová exceluje.
„Jiřinka je z rodu velkých klaunů. Máme i přes velký věkový rozdíl téměř totožný názor na humor a to nás spojuje. Ona byla ta, která si mě vybrala jako svého režiséra, což občas v momentu, kdy mezi námi dojde k nějakému menšímu konfliktu, využívám a říkám: ‚Jiřinko, to vy jste si mě vybrala.‘ Tím ji také dokážu přesvědčit. Například do představení ‚Generálka‘ jsem chtěl dát tu slavnou holicí scénu z filmu Charlie Chaplina, ale ona nejprve nechtěla. Nakonec do toho šla a měsíc a půl ji doma cvičila. Potom přišlo vlastní představení a ten aplaus, který sklidila, si nedovedete představit,“ přibližuje Radek Balaš, který s Jiřinou Bohdalovou tvoří sehraný tým.
V dnešní době, kdy má za sebou Radek Balaš více než stovku úspěšných představení, která režíroval nebo napsal, už je při premiérách klidnější. Ty první, kdysi dávno, ale prý doslova proklepal, protože nebyl schopný se uklidnit. Jeho zatím poslední premiéru, muzikál Cikáni jdou do nebe, uvedlo Divadlo Bez zábradlí manželů Heřmánkových. Od nich nyní dostal režisér další nabídku a to takovou, která se neodmítá. Jaký nový muzikál bude Radek Balaš připravovat? To uslyšíte v záznamu celého pořadu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.