Prvorepublikové překvapení: Dělníci v Brně odkryli starou reklamu, Sokolové ji zachrání
Zatímco silničáři v Brně staví novou mostní křižovatku za víc než dvě a čtvrt miliardy korun, zraky kolemjdoucích se upínají na úplně jiný detail. Kvůli dostavbě Velkého městského okruhu dělníci zbourali bytový dům na Tomkově náměstí. Sousedil s historickou sokolovnou. Na skoro celé její boční zdi se k překvapení všech objevila zachovaná prvorepubliková reklama.
Na štítové zdi husovické sokolovny je nahoře vidět čitelný nápis Látky J. Nárok, Brno, Kozí ulice 1. Je to jedna z šesti reklam, které pokrývají skoro celou stěnu historické sokolovny. „Vůbec jsme netušili, že se tam něco takového objeví a když oddělali střechu, tak jsem se koukal na to, jak pokračují práce, a najednou jsem koukal, jak tam vykukuje Alpa,“ přibližuje starosta Sokola Husovice Josef Jiránek, kdy první kus inzerátů poprvé spatřil.
Pahýl nejvyšší reklamy zůstal v prostoru mezi tím, kde končila střecha zbouraného domu a současná střecha o patro vyšší sokolovny. Lidé na internetu se dali do pátrání a zjistili, že torzo je reklama na Alpu. „Dá se určit, že tam byl nápis Alpa, pod tím nápis ‚mentolová francovka‘ a zřejmě doplněná sloganem ‚Otužuje svaly‘. Font písma, který byl na reklamě použit, byl používaný do roku 1934. Takže roky 1933 nebo 1934, to je s největší pravděpodobností datum vzniku reklamy,“ rozebírá starosta Brna-severu Martin Maleček z hnutí SOL, který se do pátrání taky zapojil.
Další inzerát ukazuje gestem ruky na hospodu v sokolovně. Největší prostor zabírá reklama na čalounění nábytku Božánek. Před vedutou, panoramatickou siluetou Brna, vylézá z jedné fabriky ruka a v dlani drží křeslo. „Ta firma tehdy sídlila na ulici Nová, což je dnešní Lidická. Díky této reklamě můžeme určit i dataci celé reklamy, protože víme, že firma Božánek začala fungovat na té ulici v roce 1933,“ rekonstruuje Maleček.
Níže jsou další inzeráty. Oči upoutá hlavně žlutá a překvapivě zkosená malba s adresou Palackého třídy, což je dnešní Dukelská, kde sokolovna stojí. „V době vzniku reklamy stál vedle sokolovny přízemní domek, který ta reklama obkreslila,“ dodává Maleček další zjištění, tentokrát z historických fotek.
Replika reklamy
Sokolové po velkém zájmu lidí rozhodli, že reklamy zachovají. Příští rok svůj dům zateplí a na zdi vytvoří jejich repliky. „Jsem přesvědčený, že nahoře pod nátěrem ještě kus té reklamy na Alpu bude. To zkusíme ještě najít nebo pak dokreslit. Už to máme vyfocené, takže podle toho vytvoříme repliku. A co se týče toho místa dole, tak já si v hlavě představuji, že by tam mohl být nakreslený ten domek s okny a kytičkami s číslem popisným 7,“ nastiňuje záměr sportovců Jiránek. Sokolovna má číslo 9.
Nostalgie starých časů
Přestože reklama je teď pro Brňany úkazem, který si chodí pravidelně fotit, expert na historii reklamy Dušan Pavlů upozorňuje, že ve své době nešlo o nic převratného. „Myslím, že to nadšení Brňanů, které chápu, je dáno i tím, že to nese takovou tu pečeť nostalgie starých časů. Ale tato reklama je zcela typická pro svou dobu. Naše současné nadšení vyplývá právě z toho, že je pro dnešek zcela atypická. Takových reklamních projevů je v dnešním světě skutečně málo, takže zcela splňují základní předpoklad efektivní reklamy – zaujmout, vzbudit pozornost. Tehdy i dnes se jim to dařilo a daří – jak je vidět z reakcí Brňanů – dokonale,“ říká Pavlů.
A odpovídá taky na otázku, jaké firmy si tehdy takovou inzerci na zdech mohly dovolit. „Především prosperující podnikatelé, protože výroba fasádní reklamy vyžadovala grafický návrh, najmutí specializované písmomalířské firmy, která dokázala grafický návrh přenést na velkou plochu štítové zdi, ovládala technologii malby na omítku, zaručila odolnost textu a značky proti vlivům počasí. Není divu, že zde vznikala řada firem, které nabízely výrobu různých forem velkoplošné reklamy: rekrutovaly se zejména z písmomalířských firem,“ doplňuje Pavlů.
Další odborník na reklamu Pavel Horňák má podobný názor. I on vidí reklamu v kontextu doby jako běžnou. Větší firmy podle něj mívaly reklamy nápaditější. „V tom období už vznikly reklamní agentury i reklamní oddělení ve větších firmách, třeba u Bati. Třeba to byly inzeráty jako ‚Proč Henry Ford a Tomáš Baťa vděčí za svůj úspěch psacímu peru Mont Blanc?‘ To už bylo v invenčnější rovině. Jako třeba dalším reklama: ‚Jen potápěč potřebuje těžké nohy,‘ kde pointou byly masáže a Baťovy boty,“ dodává Horňák, že ne každý se spokojil jen se zveřejněním jména své firmy a kontaktu.
Upozorňuje i na část reklamy, která ukazujícím prstem ruky láká návštěvníky do blízké hospody. „Směrovka, to je vlastně tradiční znak známý ještě z antiky. Dával jsem to i jako příklad do jedné knihy, kdy reliéf vztyčeného mužského orgánu ukazoval směrem k veřejnému domu,“ dodává Horňák jeden střípek z reklamní historie.
Obnovené reklamy oživí kout Tomkova náměstí příští rok. Stavební práce v místě budou pokračovat až do roku 2024, kdy Ředitelství silnic a dálnic slibuje, že novou část velkého městského okruhu otevře.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka