První víno z letošní úrody už mohou ochutnat milovníci tohoto nápoje.

12. listopad 2005

Svěží a jiskrné. Takové přívlastky dávají milovníci vína mladému vínu z nové úrody hroznů. Podle starobylé tradice si jím smí poprvé přiťuknout na svatého Martina.

Vinařský fond se tuto tradici rozhodl marketingově využít. Tuzemským vinařům nabídl, aby letos uvedli mladé víno na trh poprvé společně pod jednotnou značkou "Svatomartinské", a to na různých místech republiky ve stejnou dobu: přesně 11.11. v 11 hodin.

Veřejná ochutnávka všech vín, která se mohla zařadit pod tuto značku, se včera konala na Moravském náměstí v Brně. Atmosféru dotvářela Cimbálová muzika Jožky Šmukaře. Sám zpěvák akci na propagaci Svatomartinského hodnotí kladně: "Jako pokus je to skvělé. Francouzi takto propagují své Beaujolais 50 let, proč my Češi a Moravané bychom z toho nemohli udělat podobnou tradici."

Stovkám lidí, kteří se střídali u stánků vinařů mladé víno většinou chutnalo. "To je vynikající víno. Su rád, že se toto pořádá a mělo by se to pořádat každý rok," řekl nám jeden z "degustátorů". Ochranná známka "Svatomartinské" existuje už několik let, jako národní označení mladých vín se ale začala používat až letos. Poté, co ji Vinařský fond koupil od původního majitele Jiřího Kopečka.

Proč do ní Vinařský fond investoval, vysvětlil jeho ředitel Jaroslav Machovec: "Tato známka skutečně má svoji tradici a svůj smysl. Jestliže je vázána pevně k jednomu datu, tak je to pochopitelně lepší, než něco vytvářet uměle." Jaké charakteristiky vlastně mladá vína mají, popsal projektový manažér svazu vinařů Pavel Krška: "Je tam právě taková ta svěžest, ta mladost. Spojení primární ovocité složky s příjemnou kyselinkou, která to víno dělá takovým hravým, svěžím."

Každý vinař, který se ke značce Svatomartinské víno chtěl přihlásit, musel splnit určitá kritéria. "Firem prošlo 27, těch vín je 46 a neprošlo 5 vín z 51, která šla do hodnocení," doplnil Pavel Krška. První ročník této akce má podle Jaroslava Machovce úspěch: " Pro tento rok je zájem o přípravu asi 120 tisíc lahví. Cena bude záviset na výrobci."

V obchodech lidé poznají Svatomartinské víno podle jednotné grafické značky a standardního typu písma. Značka v kruhovém poli představuje stylizovanou postavu sv. Martina na koni a byla vybrána ve veřejné soutěži. Jak vznikla, popsal její autor Ivan Štrouf: "Původně to bylo vytvořeno jako záklopka na láhev, ovšem zadavatel toho koníka povýšil na značku této akce a k tomu patří i slovní označení Svatomartinské."

Do kdy by se Svatomartinské víno mělo vypít, poradil Pavel Krška ze svazu vinařů: "Takový termín není, nicméně se předpokládá, že opravdu ta vína budou konzumována jako mladá, tedy do vánoc nebo do Nového roku."

autor: gaj
Spustit audio