Nejlepší dětští pianisté se představí v závěru soutěže Amadeus v brněnském Besedním domě

15. únor 2014

V Brně dnes končí mezinárodní soutěž malých klavíristů Amadeus. Své jméno dostala po Wolfgangu Amadeu Mozartovi, který v jihomoravské metropoli vystoupil v 11 letech. To je také maximální věkový limit pro soutěžící, dolní hranice není prakticky omezena a na pódiu brněnského Besedního domu se objevují i děti, které ještě nechodí do školy. Letošního 21. ročníku se zúčastnilo přes 50 dětí z 11 zemí.

Zatímco děti v jednotlivých kategoriích sváděly před porotou ostré umělecké souboje, jejich pedagogové se často přátelsky zdraví a jsou v brněnském Besedním domě jako doma.

„Už sem jezdím několik let a je to tady krásné – krásný sál, krásný klavír, bezvadná atmosféra,“ říká jedna z učitelek, Jana Šumníková ze Základní umělecké školy Žerotín v Olomouci.

Naopak její svěřenkyně, osmiletá Eliška Mikešová, tady byla poprvé. Nezdálo se ale, že by jí blížící se soutěžní vystoupení dělalo nějaké velké starosti. A ani se cvičením to prý nepřeháněla. „Doma asi hodinu asi a tady jsem to už jenom přehrála,“ svěřila se Eliška.

Může se zdát, že malí hudebníci vůbec nepřemýšlí nad tím, co vše by se mohlo nepovést a slovo tréma jim nic neříká. Jak ale upozorňuje člen poroty David Mareček, generální ředitel České filharmonie a zkušený pianista, je to skutečně jen zdání.

„Trému má i dítě, které jde hrát, ale s věkem se liší, jak s trémou člověk pracuje. Je to prvek, který k hraní a k umění vůbec patří, protože když vystupujete a máte tu dobrou trému, tak vás to motivuje k lepšímu výkonu. Nesmí vás tréma svazovat, ale od toho jsou učitelé, aby vás s ní naučili pracovat,“ vysvětluje David Mareček.

Jak trému zvládnout vítězové letošního Amadea, se mohou všichni přesvědčit na vlastní oči a uši. Koncert laureátů začíná v brněnském Besedním domě v sobotu 15. února v 15 hodin.

autor: hol
Spustit audio