Jak připravit kolo nebo elektrokolo na sezonu, co zvládnete sami a kdy je lepší využít servis?

17. únor 2024

Ortodoxní cyklisté jezdili i v mrazech. Ostatní nadšence kol čekají první předjarní vyjížďky. Jak kolo po zimě opravit a co dělat u kol, která celou zimu stála v garážích, kočárkovnách paneláků nebo kůlnách?

I když jsme v zimě na kolech jezdili jenom na „suchu“, bylo vše nasolené. Sůl má bohužel kolo ráda, je velice žravá a může nám na něm poničit chrom, který kolo zdobí. „Sůl může kolo hodně poškodit, pokud ho pravidelně neomyjeme, abychom ho soli zbavili. Při mytí omyjte i řetěz, vysušte ho a podle výrobce použijte mazání na jeho konzervaci. Podle počtu najetých kilometrů, cca 1000 až 1500, se ho vyplatí změřit speciální měrkou. Může být vytažený, mít jiný rádius, a pak kvůli řazení budete muset měnit drahou celou zadní kazetu převodů,“ vysvětluje plzeňský cyklista Antonín Bartoníček.

Dejte si pozor i na brzdové gumičky a destičky. Přeci v zimě jezdíme po soli, posypané cestě pískem, a to vše má velký vliv na opotřebení brzd, případně ráfku. Pokud chcete, aby bylo kolo pěkné, používejte při mytí speciální šampony na kola, které jsou s voskem jako u aut a kolo jemně nakonzervují a také mazací prostředky pro kola určené. Kolo vám pak vydrží déle.

Příprava kola na sezonu

U přípravy kola, které bylo uložené v zimě platí obdobná pravidla. Umýt, zkontrolovat:

  • zda nemá rám trhliny
  • tlak v pneumatikách
  • kvalitu plášťů
  • brzdový systém
  • jestli nejsou probrzděné ráfky
  • změřit řetěz

U dražších kol zkontrolujte i náplně v tlumičích, případně vyměňte, včetně brzdové kapaliny. Ta běžně nabírá vlhkost a může ucpat kanálky u kotoučových brzd. „Při zanedbané údržbě se mění celek, a to může stát spoustu zbytečných peněz. Brzdových kapalin je spousta druhů, takže doporučuji servis, který se v tomto množství orientuje. Servis navíc zkontroluje jak destičky, tak i kotouče,“ radí zkušený cyklista.

Elektrokola

Kdo měl doma akumulátor v teplotách kolem 10 stupňů, který není starší pěti let, pravidelně ho kontroloval a dobíjel, měl by být bez problémů po údržbě popsané výše.

U elektrokol je nejvíce namáhaný řetěz. Proto si jeho míru jeho vytažení nechte změřit nebo si kupte měrku. Zabráníte tím zbytečným nákladům za výměnu ozubených kol v převodovce. Protože jsou elektrokola podstatně těžší, věnujte zvýšenou pozornost více namáhaným brzdám.

autor: Jiří Šobr
Spustit audio