Hudbu k filmu Trhák jsme museli točit od půlnoci do rána, vzpomíná skladatel Vítězslav Hádl
Složil desítky písní především pro Hanu Zagorovou, Karla Gotta či Helenu Vondráčkovou. Napsal také hudbu k mnoha známým filmům. Byly mezi nimi i legendární filmy Jak utopit doktora Mráčka nebo Trhák.
Vítězslav Hádl spolupracoval s mnoha našimi pěveckými hvězdami, z nichž většina natočila své největší hity v legendárním studiu A v karlínské budově Českého rozhlasu v Praze. On sám v něm strávil také mnoho času.
„To už je tak dávno, co jsem do něj vstoupil, že to snad ani není pravda. Myslím tak 55 let. Pamatuji, že už v roce 1968 jsem tady natočil nádhernou píseň s Naďou Urbánkovou. Jmenovala se Princi, jdi spát,“ vzpomíná skladatel v rozhovoru s Alex vysílaném právě z Karlína.
Hudbu k Trháku točili v noci
Nejvíce hodin natáčel v „Áčku“ hudbu k filmovému muzikálu Trhák. „To se točilo od dvanácti hodin v noci do šesti do rána. Všichni naštěstí byli ochotní, přistoupili na to a povedlo se jim to. Jen já, starý profesionál, jsem jednou doma usnul a ve dvě v noci mi volali, kde jsem. Stihnul jsem to sem z Prahy 6 za půl hodiny. Stálo mě to basu dobrého vína jako omluvu.“
Důvodem nočního natáčení byl podle něj mazaný nápad režiséra Zdeňka Podskalského, který věděl, že v tu dobu umělci běžně spí. Potřeboval totiž dát dohromady spoustu zpěváků, zpěvaček a skupin najednou, a proto jim naplánoval noční natáčení. „Třeba jen v předehře hrálo najednou asi 20 skupin.“
Ve studiu A nahráli i jednu z nejznámějších písní z filmu Nech brouka žít. Do poslední chvíle se ale nevědělo, kdo ji bude zpívat. „Je tam ten hodně hluboký tón a mysleli jsme, že to Kukura nedá. Tak byl připraven vynikající muzikant František Živný, že tam to cé případně zazpívá. Ale Kukura přišel a prostě to tam dal. O připravené náhradě samozřejmě nevěděl.“
Celá spolupráce s režisérem Podskalským prý byla neuvěřitelná. „Byl to laskavý, milý člověk, který měl neuvěřitelný nadhled, prostě moudrost sama. Sám měl cit pro muziku, cit pro výběr hudby a vymýšlel neskutečné věci, z čehož jsem byl někdy s nervy úplně v háji. Vždycky to ale mělo dobrý smysl a nápad.“
Tvrdá kritika písně z filmu Jak utopit doktora Mráčka
Vítězslav Hádl složil hudbu k šesti desítkám filmů a inscenací. Sám si ani přesný počet nepamatuje. Dalším z těch nejslavnějších byl film Jak utopit doktora Mráčka. Tam měl nečekaný problém s duetem Znala panna pána, který zpíval Václav Neckář s Helenou Vondráčkovou.
„Sám jsem si tu písničku vymyslel, text napsal Petr Markov, můj spolužák ze základní školy. A když jsem ji napsal a natočil, tak mně k ní dal režisér Vorlíček dal naprosto zoufalé hodnocení: ‚No já nevím, je to takový divný. Zní to jako Jaroslav Ježek.‘ A z toho jsem byl tenkrát úplně vyřízený. Dostat takovou kritiku od tak uznávaného režiséra. Během svého celého života jsem ale zjistil, že bohužel hodně režisérů hudbě nerozumí, takže si to člověk nesmí tak brát,“ vzpomíná s úsměvem.
Za desítky let spolupráce s našimi nejznámějšími umělci má Vítězslav Hádl tolik vzpomínek, že by se daly poslouchat celé hodiny. Jak se dostal ke spolupráci s Hanou Zagorovou, Karlem Gottem nebo Helenou Vondráčkovou a co s nimi všechno zažil? Proč mu odchod z kapely Evy Pilarové zachránil život? Nejen to si můžete poslechnout v záznamu rozhovoru s Alex.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka