Galerie ženských osobností - Aenne Burdová

11. prosinec 2005

Jen málo komu je jméno Burda naprosto neznámé. Časopis, který je nese, byl pojmenován po své zakladatelce. Ta založila nejen časopis, ale i německý mediální koncern, který se specializoval na módu. Jako jedna z mála žen sehrála Aenne Burdová v poválečné přestavbě Německa skutečně zásadní roli. Přispěla však také k tomu, že pomohla vytvořit u mnoha lidí dobrý vkus a cit pro módu a ovlivnila názory mnoha žen téměř na celém světě.

Logo

Aenne pocházela z chudých poměrů. Narodila se jako Anna Magdalene Lemmingerová 28. července 1909 v Offenburgu. Své jméno si později změnila podle své oblíbené písničky "Ännchen von Tharau" (Anička z Tharau). Její otec byl strojvůdce, býval málo doma, ale Aenne si s ním rozuměla více než s matkou. Maminka byla spíše přísné povahy a silně nábožensky založená.

Aenne měla dva sourozence. O 4,5 roku staršího bratra Eugena, který však zemřel mladý, ve věku 26 let, a o necelé 2 roky mladší sestru Wilhelminu. Aenne byla cílevědomá už od svého dětství. Vydobyla si na rodičích, aby jí dovolili navštěvovat klášterní školu Unserer Lieben Frau v Offenburgu. Pak se vyučila na obchodní škole při offenburgské elektrárně.

V roce 1928 se poprvé setkala se svým budoucím manželem, dr. Franzem Burdou, vlastníkem malé tiskárny. To jí bylo 19 let. Svatbu oslavili v červenci o tři roky později. Postupně se jim narodili tři synové: Franz (1932), Frieder (1936) a Hubert (1940). Když děti trochu povyrostly, nechtěla být už jen ženou v domácnosti a pouze se starat o výchovu dětí a domov. Očekávala od života více.

Aenne vzpomínala: "Jako malé děvče jsem si vždy přála mít hezčí šaty, než měli ti ostatní. Pak jsem poznala, co většina žen potřebuje: Módu, která nejisté ženě dá pocit jistoty." Proto si r. 1949 zakoupila malé nakladatelství v městě Lahr s 48 zaměstnanci, které stálo krátce před konkurzem, a založila firmu Burda Moden. Stala se tak nakladatelkou, šéfredaktorkou a také přispěvatelkou v jedné osobě. Měla v časopise svůj vlastní pravidelný sloupek.

Poválečné období nebylo v Německu snadné. Mnoho žen bylo doma, závislých jen na sobě samých, musely vše zvládnout bez mužů a ona jim dodávala sebedůvěru, že se mohou dobře obléct a dobře vypadat i v době, kdy si v obchodě není až tak z čeho vybírat, a navíc že je to možné i za přijatelnou částku. A tak během nedlouhé doby z nakladatelství vybudovala největší nakladatelství zaměřené na módu.

Jako jedna z mála žen sehrála v poválečné přestavbě Německa skutečně zásadní roli. Významně také přispěla k tomu, že pomohla vytvořit u mnoha lidí dobrý vkus a cit pro módu, ovlivnila názory mnoha žen, a to i v tehdejším Československu. Její úspěch spočíval v tom, že nasadila v módě vysokou úroveň, ale nezapomněla přitom myslet na obyčejného člověka. Její modely nebyly bláznivé výkřiky poslední módy, ale praktické a elegantní střihy, podle kterých mohla šaty ušít téměř kterákoliv zručnější žena.

Úspěch Aenne Burdové spočíval v jejích charakterových vlastnostech: byla rozhodná, jistá v úsudku, cílevědomá a především bohatá na myšlenky a fantazii. Měla velké charisma, ze kterého vycházela autorita, i když diplomacie nebyla její silná stránka, vždy s lidmi jednala spíše na rovinu.

Její práce vyžadovala velké nasazení, ale výsledky se dostavily. Už po 15 letech od založení překročil náklad časopisu magickou hranici 1 milionu výtisků. Později se přidaly i další časopisy: Anna (1974), Carina (1977) a Verena (1986), časopisy zaměřené na pletení, vaření a háčkování.

Stala se jedním z prvních německých nakladatelství, která expandovala do zahraničí. Vrcholem byl rok 1987, kdy pod patronátem Raisy Gorbačevové mohla začít vydávat svůj časopis v Sovětském svazu v ruském jazyce. Byl to vůbec první "západní" časopis, který začal v Rusku tehdy vycházet. Tehdejší německý ministr zahraničí Hans-Dietrich Genscher poznamenal: "Udělala jste více než 3 velvyslanci před vámi."

Svou firmu vedla po dobu 45 let až do r. 1994, kdy ji předala svým synům. Nejmladší syn Hubert po odkoupení podílů od svých bratrů se dostal do čela firmy a vede ji dodnes. V roce 2004 se vydával časopis Burda v 89 zemích a 16 jazycích. V současné době do skupiny časopisů vydávaných tímto koncernem patří i časopisy jiného charakteru, jako např. významný zpravodajský časopis Focus a týdeník Bunte, ale také řada dalších.

Aenne se zvláště ve vyšším věku věnovala také charitativní činnosti. Založila dvě nadace, které podporují mladé studenty a také seniory v jejím rodném městě Offenburg. Sama za své podnikatelské úspěchy, ale i přínosy na poli politickém, kulturním a společenském získala celou řadou cen a nejvyšších vyznamenání. V den jejích 95. narozenin byla v jejím rodném městě po ní dokonce slavnostně pojmenována jedna ulice.

Ale nejen prací žila Aenne. Měla ráda romantiku. Ráda si jezdívala odpočinout do Itálie na Sicílii - tam si užívala horské turistiky, ale i klidu u moře. Začala se zde věnovat i malování. Její životní motto bylo: "Spala jsem a snila, že život je radost, procitla jsem a viděla, že život je služba; jednala jsem a poznala, že služba je radost!"

Aenne Burdová se dožila vysokého věku. Zemřela v rodinném kruhu 3. listopadu 2005 ve věku 96 let. Mohla zažít rozkvět své firmy, jehož byla hlavním strůjcem, ale i pocit, že firma se povede úspěšně dál, i když už v jejím čele nestojí. A to je jistě pocit velkého uspokojení a zadostiučinění, že její život měl smysl.

autor: jt
Spustit audio