Drážní úřad kvůli hluku nezkolaudoval modernizovanou železnici v Židlochovicích

29. leden 2021

Obnovená vlaková trať z Hrušovan u Brna do Židlochovic není ani po roce od zprovoznění zkolaudovaná. Českému rozhlasu to potvrdili krajští hygienici. Problém je hluk z vlaků, které jsou přes noc odstavené na židlochovickém nádraží.

Moderní elektrické vlaky, které do Židlochovic začaly na konci roku 2019 jezdit, mají část technologie pro fungování soupravy umístěnou na střeše. Podobně jako třeba u nových tramvají je to proto, aby vozy mohly být nízkopodlažní. Jenže když vlaky stojí přes noc ve stanici, mívají zapnuté topení a zvuk z přístrojů tak obyvatele ruší. A protože stavitel trati ani Správa železnic zatím nepřišli s žádným řešením, nemůže být stavba za asi tři čtvrtě miliardy korun zkolaudovaná – nedovolí to hygienici.

Čtěte také

Vlaky po trati jezdí, protože…

Funguje v takzvaném zkušebním provozu, a to zatím do konce března. Jde o podobnou situaci jako u Královopolského tunelu v Brně, který kvůli nesplnění hlukových limitů nemá kolaudační razítko osm let a silničáři postupně navyšují a dostavují protihlukové stěny.

Ředitel Odboru obecné a komunální hygieny z jihomoravské hygienické stanice Miroslav Staněk k tomu řekl, že jeho kolegové čekají na nové výsledky měření hluku, které prokážou, že problém je vyřešený. Teprve pak dají souhlas Drážnímu úřadu, který o kolaudaci rozhoduje. Mluvčí úřadu Pavlína Straková doplnila, že stavebník o kolaudaci zatím nepožádal.

Jak může Správa železnic jakožto majitel trati problém napravit?

Mluvčí Správy železnic Nela Friebová potvrdila, že organizace o potížích s hlukem z odstavených vlaků ví a nyní se stavební firmou jedná o dalších protihlukových řešeních. Jak přesně by měla vypadat, to železničnáři neřekli. Starosta Židlochovic Jan Vitula z TOP 09 zatím taky neví, o jaká opatření půjde. Připomněl, že se město snažilo potíž vyřešit i s Českými drahami, kterým vlaky patří. Podnik podle něj zkoušel v přístrojích měnit některá ložiska, ale ukázalo se, že ani to nepomůže.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio