Dostane se všude! Nákladní automobil Praga V3S letos slaví 70 let, nadšenci si je připomenou ve Vyškově

9. červen 2023 16:00

„Projede skoro všechno, a kdyby se nestyděla, jezdila by i po zdi,“ říkají řidiči o legendárním nákladním automobilu Praga V3S – lidově nazývaném vejtřaska. Letos má rovných sedmdesát let. Konstruktéři ho vyvinuli jak pro civilní využití, tak pro armádu. Ta také odebrala většinu ze 130 tisíc vyrobených kusů.

„Projíždíme je už velmi zřídka. Maximální rychlost má stanovenou na 60 km/h. Ale do těch osmdesáti by to jelo,“ vypráví rotný Petr Běhal při projížďce dědickými kasárnami ve třicet let starém automobilu Praga V3S. Největší výhodou vozu podle něj je, že se dostane úplně všude. „Jednoduchý, skoro primitivní, ale účinný. Na to, co armáda potřebuje, to dlouho stačilo a v podstatě by stačilo i nadále. Ale moderní je moderní,“ říká Petr Běhal.

Nákladní automobil Praga V3S

Libor Pliešovský, který na Vojenské akademii ve Vyškově učí vojenskou historii, proto spolu se svými kolegy vymyslel akci, která připomíná 70 let tohoto legendárního vozidla. „Asi tři generace řidičů se na tom autě učily jezdit náklaďákem a dělaly si řidičák. Takže pro starší generaci je to prostě legenda. Když konstruktéři v roce 1953 ta vozidla vypustili ze závodu, nikoho nemohlo napadnout, že to bude takový držák,“ říká Pliešovský.

Oslavy 70 let vétřiesky začnou v sobotu 10. června 9 hodin v kasárnách v Dědicích. Lidé si tam prohlédnou auta, výstavu fotografií a modelů. Vrcholem má být po poledni vzpomínková jízda přes Vyškov. Na náměstí pak od 14 do 16 hodin bude pokračování dopoledního programu. S nejnovější Pragou V4S by měl do Vyškova přijet Aleš Loprais, který s tímto vozem jel Rallye Paříž-Dakar.

Ne každý má však na toto auto pozitivní názor. Jeho klady jsou ale podle Pliešovského jednoznačné: „Pořád je to auto naprosto robustní, spolehlivé, můžete ho opravit improvizovaně na poli, na louce, v lese a projede to takový terén, který mnohá auta neprojedou.“

Šestadvacet V3S s různými typy nástaveb vlastní Technické muzeum v Brně, deset z nich je pojízdných. Podle konzervátora Martina Šebely má tento vůz několik nej: „Nejdéle vyráběné, má nejvíc vyrobených kusů, jezdilo na všech kontinentech světa.“ I když má za to, že převažují výhody, uznává, že vejtřaska má i několik nevýhod – třeba velmi hlučný motor.

Spustit audio

Související