„Chcete se taky povozit?“ Opuštěná trať v Ratíškovicích ožívá tréninkovými jízdami dopravce Arriva
Děti i dospělí z Ratíškovic a Vacenovic na Hodonínsku mají tento měsíc netradiční zábavu – hrají si na pasažéry společnosti Arriva, která se připravuje na spuštění provozu vlaků ve Zlínském kraji.
Využila k tomu pětikilometrový úsek nepoužívané železnice u Ratíškovic. Strojvedoucí i průvodčí trénují všechny situace, které je mohou v ostrém provozu potkat. Lidé už na vlaky pravidelně čekají u konce tréninkové trasy.
Michal Miklenda je vedoucí provozu společnosti na celé Moravě. Postupně musí zaškolit všech 130 nových zaměstnanců. Strojvedoucí, průvodčí i pokladní. Strojvedoucí Radim Petrucha dnes zaučuje další kolegy.
„Dobrý den, chcete se taky povozit?“ Zve Radim Petrucha cestující k jízdě do Rohatce a zpátky. „To se nám poštěstilo, říkali nám, že vozíváte,“ říká nadšeně jedna z cestujících. Další se přidává: „Už jedeme! Pro děti to je hlavně zážitek, poprvé pojedou vlakem.“ A to ještě tam, kde vlak nejezdí.
Na opuštěné trati v Ratíškovicích nejezdí vlak už několik desítek let. „To bylo takových 50 roků, když se těžilo uhlí.“ Ačkoliv je trať zhruba pětikilometrová, o délku podle strojvedoucího úplně nejde. „Nejde o to, aby vlaky jezdily rychle nebo daleko, ale o to, aby tady kolegové měli klid a prostor. Aby se s tím motorovým vlakem mohli naučit všechny situace, které by v provozu mohli potřebovat,“ vysvětluje Petrucha.
Na vlečce u Ratíškovic na Hodonínsku budou vlaky jezdit až do konce listopadu.
Nejposlouchanější
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.