Bývalý železniční viadukt u Ivančic prošel před 150 lety zatěžkávací zkouškou, dnes je z něj torzo

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Bývalý železniční viadukt u Ivančic prošel přesně před 150 lety hlavní zatěžkávací zkouškou

Vedle současného železničního viaduktu na trati z Moravských Bránic do Moravského Krumlova se klene torzo starého mostu. V době svého vzniku patřil mezi první a nejvyšší mosty tohoto druhu v celém Rakousko-Uhersku.

Most prošel zatěžkávací zkouškou v roce 1870, na den přesně před 150 lety. S několika opravami sloužil více než sto let. Časem ale přestala jeho nosnost stačit a nahradil ho most nový.

Celoocelový most vedl 42 metrů nad řekou Jihlavkou a dostat se k němu dá dnes jen těžko, lidem přístupný není a navíc jde o riskantní cestu přes železniční trať. Bezpečnější je proto pohled zespodu.

Bratr Eiffelovky?

„U nás se říká, že ho postavil Eiffel,“ dodnes napůl v žertu tvrdí místní. Absolutní jasno v tom ale nemají ani odborníci. Podle některých Gustav Eiffel vlastnil určitý podíl ve francouzské realizační firmě Cail et comp, která most stavěla. Důkazy, že by se most stavěl, ale podle nezávislého místostarosty Romana Sládka nejsou.

Bývalý železniční viadukt u Ivančic prošel přesně před 150 lety hlavní zatěžkávací zkouškou

„Je to pouze taková zajímavost, že se v té době stavěly ty příhradové konstrukce a všechny to tak navádělo k tomu, že se to podobá Eiffelovce. Nicméně ta přímá souvislost se neprokázala,“ dodává Sládek.

Střídání majitelů

Provoz na starém viaduktu skončil v listopadu 1978, od té doby se mezi jeho majiteli vystřídalo Technické muzeum i správa drah, most ale rychle chátral. Původnímu plánu celý most demontovat zabránilo ministerstvo kultury. Kvůli nedostatku peněz předaly České dráhy v roce 1998 ocelovou konstrukci do majetku Ivančic. Vedení města v demolici částečně pokračovalo – krajní pole mostovky s pilířem a podpěrou se ale nad řekou Jihlavkou tyčí dodnes.

„Po neúplné demolici jsme zbytek mostu natřeli, aby se zabránilo postupující korozi. Od té doby se s tím zbytkem nic neudělalo.“

Vedle současného železničního viaduktu na trati z Moravských Bránic do Moravského Krumlova se klene torzo starého mostu

Budoucnost mostního torza

Zbytky konstrukce lákají milovníky adrenalinových sportů. Místní si památky považují a radnice by ze zbytků mostu chtěla vytvořit vyhlídku. Zatím se ale nedaří najít způsob, jak místo zpřístupnit oficiálně.

„V případě, že by to mělo být přístupné, tak snad jedině nějakou lávkou, která musí vést přes stávající železnici, protože ta původní trasa mírně uhnula a dnes se k tomu torzu dostanete jedině tehdy, když překročíte stávající železniční trať.“ Takové úpravy ale budou podle místostarosty drahé, téma ivančického viaduktu tak přijde na řadu zřejmě až za několik let.

Spustit audio