Brno-střed chce omezit provoz tramvají přes pěší zónu v centru města, nápad se setkal s vlnou kritiky

Radní Brna-středu chtějí, aby pěší zónou v centru města jezdilo méně tramvají. Podali žádost na dopravní podnik, aby omezil provoz přes Masarykovu ulici a náměstí Svobody. Prozatím jen v období letních prázdnin. 

Návrh začala ihned kritizovat opozice i část obyvatel. Spor o to, jestli má tramvajová trať křižovat historické centrum města, se přitom za posledních třicet let opakuje už poněkolikáté. 

„Mně to nevadí, celkem to jezdí docela pomalu.“
„Byla bych asi radši, kdyby tady ta tramvaj nebyla, myslím si, že to sem nepatří.“
„Tramvajáci tady jezdí opatrně. Necítím se tu omezený, spíš mě tu omezují ta auta, která tu parkují, a projíždí.“
„Tady se vždycky něco děje, takže tohle by se mělo okamžitě naprosto zastavit.“

Názory Brňanů na to, jestli mají od hlavního nádraží na Českou jezdit tramvaje přes náměstí Svobody, nejsou jednotné. Centrem města jezdí na dvou kolejích pravidelně linky číslo 4 a 9. A taky auta, cyklisté a koloběžkáři. Připomíná radní Brna-středu Jan Mandát ze spolku Brno autem. „Nám jde o to zklidnit tu lokalitu celkově. Začali jsme u automobilů. A ve spolupráci s magistrátem vznikla nová metodika vjezdů, která by měla platit od 1. ledna 2020.“

Podle magistrátu projede historickým centrem Brna přes 25 tisíc aut týdně. Nová regulace má provoz aut v pěší zóně zklidnit. Na řadě jsou tramvaje. Rada městské části koncem září jednohlasně odsouhlasila žádost na dopravní podnik, aby přes pěší zónu v létě tramvaje nejezdily. „Je to pokus jak otevřít diskuzi na téma, co s hromadnou dopravou se v centru bude dít,“ říká Mandát.

Rozhodnutí Rady městské části Brno-střed z konce září 2019

O plánu minulý týden informovali na Facebooku lidovci, kteří jsou v Brně-středu součástí vládnoucí koalice. Původně napsali, že už je vše dohodnuté a tramvaje přes centrum definitivně jezdit nebudou. To ale vyvrací jak radní Mandát, tak mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková: „My nyní zpracováváme všechny možné varianty, které připadají v úvahu. Můžeme ale konstatovat, že prioritou pro nás zůstává zachování funkční městské dopravy v Brně, a to hlavně tramvajové, která je páteří celého systému.“

Lidovečtí radní po smršti kritických komentářů i ze strany opozičních Zelených nebo hnutí Žít Brno příspěvek na sociální síti upravili. Na mikrofon se k záměru vyjadřovat nechtěli. Na Facebooku návrh obhajovali třeba zvýšením bezpečnosti. Policie přitom Masarykovu ulici podle statistik nehodovosti za nebezpečnou nepovažuje. Tramvajový provoz už vůbec, říká policejní mluvčí David Chaloupka. „Větší pravděpodobnost tam bude mít chodec, že se střetne s cyklistou nebo s autem, než s tramvají. Těch případů bylo opravdu velmi málo.“

Radní Jan Mandát tvrdí, že se požadavky městské části opřou o analýzu bezpečnosti v pěší zóně, kterou pro radnici zpracovávají dopravní experti z Vysokého učení technického, a která má být za několik měsíců hotová. „Nechceme svévolně někoho omezovat, ale konzultujeme to s odborníky. A mělo by to vzniknout jako konsenzus, aby všichni obyvatelé byli spokojeni.“

Jak to vidí opozice

„My se dlouhodobě stavíme za to, aby tramvaje v centru města zůstaly, protože jsou hodně využívané, je celá řada lidí, která je potřebuje. I reakce od občanů nás v tom utvrzují, že většina lidí si tramvaje v centru přeje. A pokud jsou tendence dopravu v centru zklidňovat, měly by se zaměřit na automobilovou dopravu. Pokud má být tématem bezpečnost chodců, tak to určitě není o tramvajích, ale o autech,“ namítá opoziční zastupitel Brna-středu David Oplatek ze Strany zelených.

Vánoční výluky

Tramvaje na náměstí Svobody přitom mají každý rok pravidelné výluky v době vánočních trhů, kdy se v centru pohybuje mnohem víc lidí než jindy. Vozy v tomto období krouží kolem centra Husovou nebo Rooseveltovou ulicí. Radní Brna Petr Kratochvíl z ODS, který má na magistrátu na starosti dopravu, si umí představit kompromis. „Líbilo by se mi prověřit možnost, že by přes centrum v úseku Moravské náměstí a hlavní nádraží jezdila kyvadlově historická tramvaj. Určitě by to bylo třeba s půlhodinovými cykly, ta tramvaj by se otáčela zpět. A tuhle myšlenku nyní prověřujeme na dopravním podniku.“

Z knihy 150 let MHD v Brně, kde je záležitost označená jako „brněnský evergreen“

Jasné rozhodnutí o provozu tramvají v brněnské pěší zóně teprve padne. Podobné debaty se v Brně objevují skoro pravidelně. Přes centrum jezdí tramvaje v dnes známém režimu posledních dvanáct let. V minulosti tudy buď nejezdily vůbec, nebo jen po část dne, případně pouze v noci.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio