12. etapa: Finále dakarské show

14. leden 2017

Závěrečná etapa Rallye Dakar měřila přes 800 kilometrů. Z toho pouhých 64 byla rychlostní zkouška. Trasa zavedla jezdce do cíle v Buenos Aires.

Motorky

Vítězem Dakaru v kategorii motocyklů se stal britský závodník Sam Sunderland. Povedlo se mu to konečně po dvou neúspěšných ročnících. Zvítězil s náskokem 32 minut před Rakušanem Matthiasem Walknerem, třetí místo uhájil Španěl Gerard Farres. A dakarská trofej zůstává v týmu KTM, kdy ji loni vyhrál Toby Price, který se letos zranil a Dakar nedokončil.

Čtyřkolky

Kategorii čtyřkolek suverénně vyhrál Rus Sergej Karjakin. Vítězství mu připadlo i přesto, že poslední etapu vyhrál Ignacio Casale.

Auta

Stéphane Peterhansel vyhrál svůj třináctý Dakar

Francouzský rekordman Stéphane Peterhansel potřinácté vyhrál Rallye Dakar, z toho posedmé kraloval kategorii automobilů. Jednapadesátiletý obhájce loňského prvenství Peterhansel porazil devítinásobného mistra světa v rallye Sébastiena Loeba o více než pět minut. Třetí skončil další Francouz Cyril Despres. Peterhansel prohrál s vítězem etapy Loebem o 19 sekund, s udržením celkové první příčky už ale neměl žádné potíže. „Krása tohoto vítězství tkví v tom, jak to bylo intenzivní, byl to souboj na nejvyšší úrovni,“ komentoval Peterhansel bitvu o prvenství s týmovým kolegou z továrního týmu Peugeot Loebem, který vyhrál pět z deseti odjetých etap. Peterhansel byl nejrychlejší třikrát.

Eduard Nikolaev (v letu) zvítězil mezi kamiony

Kamiony

Kategorii ovládl podruhé v kariéře Rus Eduard Nikolajev s kamazem. I díky čtyřem etapovým prvenstvím navázal na rok 2013, jako mechanik se podílel i na vítězství Vladimira Čagina v roce 2010.

Češi v závěrečné etapě

Martin Prokop obsadil 11. místo. Po dvou předchozích etapových umístěních v elitní desítce mohl pomýšlet i na celkovou desátou pozici, nakonec za ní ale zaostal o pět minut a 21 sekund. Loni byl čtrnáctý.

Martin Prokop na Dakaru celkově 11.

Životní výsledek zajel také motorkář Ondřej Klymčiw. Obsadil v konečném pořadí 12. místo, což je na Dakaru rovněž jeho životní maximum. Minulý ročník pro něj skončil po pádu vážným zraněním, při předloňské premiéře v Jižní Americe obsadil 20. místo. Český jezdec v závěru útočil i na umístění v elitní desítce, ale nakonec na ni ztratil necelé čtyři minuty.

Ondřej Klymčiw je celkově 12.

Aleš Loprais s tatrou po loňském vyřazení hned v první etapě tentokrát popáté v kariéře soutěž dokončil, poprvé se ale nedočkal etapového prvenství. Nejlépe letos dojel čtvrtý hned v úvodním dnu. Jeho maximem je celkové třetí místo z roku 2007, předloni byl čtvrtý a k tomu má dvě šestá místa. Je přesvědčen, že mohl takové výsledky zopakovat, kdyby trasa nebyla opakovaně zkrácena a ve dvou soutěžních dnech úplně zrušena. „U nás je to o tom, že musíme jet, a pak to jde,“ uvedl Loprais na faceboku. „Když vezmeme poslední polovinu, kde jsme poskočili o sedm míst, tak my bychom potřebovali ještě jednu polovinu Dakaru, tu, kterou nám zkrátili, abychom poskočili ještě výš,“ řekl.

Macík s liazkou při třetím startu výrazně vylepšil loňský výsledek (19. místo) a na šest příček se přiblížil rekordu svého otce z roku 2010. Také jeho maximem v tomto ročníku bylo čtvrté místo, v elitní desítce dokončil čtyři poslední etapy. Jediný český triumf mezi piloty vybojoval v Jižní Americe Martin Kolomý v úvodní etapě. Lopraisův týmový kolega z Buggyry ale později doplatil na technické problémy a skončil patnáctý. „Začali jsme úspěšně, ale pak přišly technické problémy, ale to se nevyhýbá nikomu. Víme, že to auto je super a máme se kam posunout,“ řekl Kolomý.

Aleš Loprais (uprostřed) jako nejlepší z řidičů kamionů
Spustit audio