Ztracený svět indických Židů: Zůstaly po nich jen opuštěné synagogy

19. listopad 2023

Malabárské pobřeží v dnešním jihoindickém státu Kérala bylo od pradávna centrem námořního obchodu. Koření sem z dalekých krajů lákalo kupce a mezi nimi i Židy. Zpátky na Blízký východ s sebou přiváželi nejen pepř, ale i slova z místního jazyka, která si našla cestu až do hebrejské bible. 

Právě na Malabáru pak vzniklo i první doložené židovské osídlení na území Indie, které tam existovalo přes tisíc let. Dnes ale do známé synagogy ve městě Kóčínu, která byla centrem místní komunity, chodí daleko víc turistů než místních Židů.

V roce 2010 tam ale byl jen prach a plesnivějící stěny

Z kdysi prosperující komunity dnes zbývá posledních pár pamětníků. Zbytek odešel do Izraele a uličky kóčínského židovského města obsadily obchody se suvenýry.

Ještě na konci 40. let přitom na Malabáru žilo několik tisíc Židů – a to nejen v samotném Kóčínu, ale i v městečkách a vesnicích v jeho okolí. A právě jejich malé opuštěné synagogy zasazené do ospalého kéralského venkova si uchovaly charisma ztraceného světa.

Zarostlé nádvoří synagogy v Paruru. Ani tropické slunce nedokáže vysušit provlhlé plesnivějící zdi

A i když většina z místních lidí na dotazy ohledně synagogy jen krčila rameny nebo nás posílala někam nazdařbůh, nakonec jsme jich ten den objevili v okolních vesnicích hned několik. Většina byla v podobně neutěšeném stavu: jako třeba synagoga ve městě Mála, jejíž dvorek sloužil jako parkoviště motorek a skladiště rohoží na sušení pepře.

Průčelí citlivě a decentně zrekonstruované synagogy v Čennamangalam

Velké překvapení na nás ale čekalo ve vesnici Čennamangalam. Pečlivá a hlavně citlivá rekonstrukce památek není zrovna věc, na kterou by byl člověk v Indii zvyklý. Tady se to ale (za izraelské peníze) podařilo.   

Uvnitř navíc byla sice malá ale dobře připravená výstava, což je (nebo minimálně tehdy byla) v indických poměrech věc téměř nevídaná.

Citlivé rekonstrukce se dočkal i pulpit a kazetový strop. Věřící už se tam ale nevrátí

O složitém a velmi pestrém světě indických Židů na Malabáru jsme se ale tehdy stejně dozvěděli jen útržky a o tom, jaké osudy měly židovské komunity roztroušené v dalších částech Indie, vlastně vůbec nic.

Ani to, proč se největším nepřítelem Židů v Indii stali jiní Židé, ani to, jak je možné, že se najednou v 18. století může uprostřed Indie objevit židovská komunita, která sama o svém židovství neví. Ani jak to bylo s „Rothschildy východu“, ani jakou roli hráli Židé v zakládání indického obchodu, finančnictví nebo třeba i Bollywoodu.

Motorky a rikši zaparkované ve stínu chátrající synagogy v Mále

To všechno napraví tento díl pořadu Za obzorem. Průvodcem na výpravě po stopách indických Židů je indolog a religionista Lubomír Ondračka, ptá se Ondřej Himmer.

A ještě dovětek: Když se na kéralský venkov vypravíte dnes, třeba jen pomocí Google StreetView – zjistíte, že rekonstrukcí prošla synagoga v Mále i v Paravuru, kde je muzeum a platí se vstupné. Kdo ví, jestli tím část svého kouzla neztratily.

Nahoře vzadu místo pro ženy, dole pod větráky místo pro muže. V rohu opřená tyč zřejmě na odhánění psů a opic. Není ale jasné, jestli patří k původnímu vybavení
Spustit audio

Související