Ve filmovém archivu jsou nízké platy. Ze zdražování se mě zmocňuje úzkost, přiznává ředitel Bregant
Šéf Národního filmového archivu (NFA) Michal Bregant upozorňuje, že kinematografie nejsou jen filmy. „Teď do toho spadají různé audiovizuální tvary, které hraničí s internetem a počítačovými hrami,“ jmenuje. Nedílnou součástí jsou také písemnosti .
Na zaměstnance NFA je radost pohledět, tvrdí: „Vidím tam lidi, kteří vědí, co dělají, dělají to dobře a dělají to rádi.“
Čtěte také
Bohužel ale jejich práce není dobře zaplacená, přiznává: „Zasloužili by si mnohem víc. A to mě hrozně štve… Není to spravedlivé. Když poslouchám, o kolik se bude zdražovat elektřina a plyn, tak se mě zmocňuje jistá úzkost, protože nevím, z čeho budou zaměstnanci státních institucí tyto účty platit.“
Pokud by Národní filmový archiv disponoval většími finančními prostředky, kromě lepšího platového ohodnocení zaměstnanců by Bregant investoval do filmových laboratoří pro archivní účely.
Žebříčky jsou past
Přestože snímků viděl nespočet, nejoblíbenější film nemá, nesnáší totiž žebříčky. „To je hrozná past, protože deformují jak samotné filmy, tak způsob, jak se na ně potom dívají lidé.“
A i když léta učil na FAMU, po natočení vlastního filmu nikdy nezatoužil. „Špatných filmů je dost a nemá smysl to množství rozšiřovat. Vždy mě bavilo o filmech přemýšlet, číst a psát. A to mi úplně stačilo. Nepokoušel jsem se překročit tu hranici,“ uzavírá.
Poslechněte si celý audiozáznam Hovorů Jany Klusákové.
Související
-
Filmy se zrychlují a blíží se videohrám. Češi ale technologie využívají málo, kritizuje mladý filmař
„Obliba videoherního průmyslu roste, lidé to vnímají rychleji, vyprávění je mnohem rychlejší, dynamičtější než u starších filmů,“ přibližuje trendy Pavel Bartovský.
-
Kamila Zlatušková: Chybí odvaha zkoušet nové věci. Ovšem někteří tvůrci už by neměli dostat peníze
„Jsme občas docela dobří, nějaké ty výkyvy jsou všude,“ hodnotí producentka a zakladatelka festivalu Seriál Killer Kamila Zlatušková českou televizní seriálovou tvorbu
-
Být neúspěšný už není sexy, myslí si o svých filmových hrdinech scenárista Samotářů Petr Zelenka
„Prototyp lúzra byl Woody Allen. Snažil jsem se to přetavit do českého lúzra. V té době to publiku něco říkalo, ale asi v tom bylo i naše dědictví nesvobody z komunismu.“
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.