Kamila Zlatušková: Chybí odvaha zkoušet nové věci. Ovšem někteří tvůrci už by neměli dostat peníze

15. září 2021

„Jsme občas docela dobří, nějaké ty výkyvy jsou všude,“ hodnotí producentka a zakladatelka festivalu Seriál Killer Kamila Zlatušková českou televizní seriálovou tvorbu. „Když se podíváte na Netflix, tak je tam osm procent dobrých věcí a 92 procent odpad. Nemůžeme si myslet, že musíme být ve všem precizní a každý titul musí být globálním hitem. Tady se na něj netrpělivě čeká, aby přilákal pozornost, ale zatím se to nepovedlo ani Polákům, ani nikomu dalšímu.“ 

Takovým globálním hitem byl podle Zlatuškové seriál televize HBO Černobyl. „Černobyl byl hit, ale museli přijet Američani a ukázat nám, jak se dělá dobrý příběh, který tady doslova ležel na ulici, aby ho někdo zvednul. Ale všichni měli trochu obavy.“ 

Čtěte také

„Často nám chybí odvaha zkoušet nové věci, hodně se bojíme riskovat. To sešněrování pak jde jedno s druhým,“ myslí si a dodává, že technologicky jsme na tom přitom velmi dobře. Odvahu vidí třeba v tom, jak hledat i jiné než „osvědčené“ tvůrce. 

„Na to říká výbornou věc Čestmír Kopecký, který teď sedí i ve filmovém fondu – že někteří tvůrci by měli mít takzvaný přelomový film, po kterém by jim už nikdo nesměl dávat další peníze. Myslím, že u nás je to občas tak, že se hodně sází na jistoty. A jsou autoři, u kterých by se už mělo říct: Dobře, dostali jste šanci – a pojďme zkusit někoho jiného,“ uvažuje.

Co vím o vývoji v rámci HBO, to je ta odvaha, kterou zároveň kombinujete s osvědčeným know-how.
Kamila Zlatušková

Naopak televize HBO se začínajících autorů nebojí. „Štěpán Hulík a jeho debut Hořící keř – v České televizi byl tak nějak zapomenut, ztracen, nevyslyšen. Ondřej Gabriel, který nemá ani vystudovanou scenáristiku, a jeho debut Bezvědomí,“ vypočítává. 

A pokračuje: „Co vím o vývoji v rámci HBO, to je ta odvaha, kterou zároveň kombinujete s osvědčeným know-how. To znamená, že když mám debutanta Štěpána Hulíka a producenta Tomáše Hrubého, tak k nim mám Agnieszku Holland, která je prostě fantastická. A dohromady umíte vytvořit věc, která už takové riziko není.“  

Chybí chuť zariskovat

Producentka Zlatušková nemá pocit, že to, co dnes tuzemské televize točí jako seriály, by byl problém samotných tvůrců. Problém podle ní vězí jinde.

Čtěte také

„Neházela bych to na tvůrce – je to spíš otázka výběru. Kritická fáze je u developmentu, kdy vy jako decision maker máte na stole deset věcí a musíte udělat trychtýř a rozhodnout se pro dvě z nich. Tady se ukáže odvaha a chuť zariskovat. Třeba seriál Most! byl nepochybně risk – co se týče tématu a hereckého obsazení, zároveň tam byla garance skvělých tvůrců.“ 

Za skvělé seriály posledních let považuje Okresní přebor vysílaný na TV Nova či ty z produkce HBO. „Teď je pro mě velkým zážitkem seriál Podezření, což je novinka České televize. Shodou okolností jde o tvůrce Hořícího keře, kteří se spojili s Michalem Reitlerem, který dělal Most!. Pro mne je toto spojení úžasné.“ 

Stal se tady jeden dost zásadní krok a to je vznik televizního fondu.
Kamila Zlatušková

Hledat nové mladé talenty se chce Zlatušková pokusit i ve své nově vznikající škole – Televizním institutu, který bude mimo jiné nabízet bakalářské studium mladým talentům. V tuto chvíli žádají ministerstvo školství o akreditaci a před začátkem semestru bude probíhat i Zlatuškové festival Seriál Killer. 

Čtěte také

Co naši tvůrci potřebují nejvíc? „Stal se tady jeden dost zásadní krok, který už jsme diskutovali s generálními řediteli a ministrem kultury loni na festivalu Seriál Killer, a to je vznik televizního fondu,“ odpovídá. 

„To, že už tvůrci nemusejí chodit přímo za televizemi a řešit okýnka a krychličky, do kterých se musejí nějak vmáčknut. Takže tady začíná vznikat nezávislá instituce, která je schopná podpořit vývoj, případně i pilot věcí. To už mají mnohem sugestivnější a přesvědčovací hodnotu. Koneckonců – i televize by tak mohly mít větší chuť do těch věcí vstupovat a nekupovat zajíce v pytli,“ uzavírá Kamila Zlatušková. 

Celý rozhovor Barbory Tachecí najdete v audiozáznamu.

autoři: Barbora Tachecí , lup

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.