Řidiči kamionů často nedodržují povinné pauzy, vyplývá z nočních kontrol na dálnici u Kocourovce

15. únor 2018

Překračování povolené doby řízení a zkracování pauz. Na tyto prohřešky řidičů kamionů se zaměřili dopravní policisté a BESIP na noční akci u dálničního sjezdu do Kocourovce na Olomoucku. Pokud šoféři úmyslně manipulují s tachografem, můžou jít až na tři roky do vězení. Kromě záznamového zařízení hlídky kontrolovaly také zabezpečení nákladu.

„Zajištění nákladu je vzorové. Takhle kdyby se to naučili čeští řidiči, tak nám nebude z návěsu nikde nic padat,“ komentuje koordinátor BESIPu Miroslav Charouz. Kontroluje dlouhý železný sloup, který veze v kamionu polský řidič. Náklad sice v pořádku má, ale pauzy během cesty nedělal podle pravidel. Musí proto zaplatit kauci.

Mezitím za ním zastavuje další nákladní auto s Ondřejem Bělicou: „Je to moje první kontrola, v autě jedu podruhé. Jsem rád, že už to mám za sebou. Všechno v pořádku, jen bych si měl líp ukotvit náklad.“ S dodržováním pauz po 4,5 hodinách jízdy neměl problém. Na rozdíl od několika jeho kolegů, které hlídka zastavila.

Právě v noci mají řidiči tendenci podle Charouze natahovat čas za volantem. „Spousta z nich zkouší jet bez karty nebo používají různé jiné zakázané prostředky, aby nějakým způsobem ovlivnili činnost tachografu. Ale je to nesmírné riskování, unavený řidič má reakční dobu okolo čtyř vteřin, což je moc. Odstavíte na dálnici auto, řidič kamionu si ho všimne, až když je u něj, a samozřejmě nestihne reagovat. Z toho jsou pak velmi závažné nehody,“ říká koordinátor BESIPu.

Pravidelně karty řidičů, které dávají do tachografů, kontrolují dopravci. Technik Filip Novák z jedné z olomouckých přepravních společností to dělá jednou za 28 dní. Nejčastěji podle něj šoféři odloží povinnou pauzu, když už jim do cíle zbývá jenom pár minut. „Chybu vytisknu, dám mu ji podepsat, že o ní ví. Zakládám to, a kdyby přišla kontrola, doložím, že mám veškeré jejich přestupky a že o nich ví. Ať už je to přetažená pauza, přetažená jízda nebo nedodržení pauzy,“ popisuje svou práci.

Problém může nastat i tehdy, když řidič nenajde místo na parkovištích a odpočívadlech a dobu řízení kvůli tomu natáhne. Podobných míst je ale podle BESIPu v Olomouckém kraji dost.

autor: ahe
Spustit audio