Miloš Šenkýř: @profesorPrymula a @POTUS

30. říjen 2020

Ministerstvo zdravotnictví zaplatilo svému ministrovi kampaň. Sice jejího efektu už asi naplno nevyužije, ale mělo by to být poučení pro stát.

Ten záběr bude mít brzy čtyři roky. Americký prezident předává svému nástupci nejen atomový kufřík, ale i heslo k prezidentskému účtu @POTUS na sociální síti Twitter. To, že současný americký prezident využívá spíše svůj vlastní účet, je dané tím, že ho měl už předtím. Samozřejmě s patřičným počtem těch, kteří po jeho názorech lační.

Čtěte také

V České republice nastala jiná situace. Ministerstvo zdravotnictví správně tušilo, že v informovanosti obyvatel pokulhává. A potřebovalo silnou platformu, jak posílat svá poselství veřejnosti.

Proto vytvořilo Romanu Prymulovi (za ANO) účet nesoucí v názvu ministrovu vědeckou hodnost i příjmení. A začalo jej taky masivně propagovat, či aspoň od toho ministra neodrazovalo. Na politickou výhodu bylo zaděláno, ministr informoval dřív než ministerstvo, takže se vyplatilo sledovat jeho – a ne úřad.

Zmařená investice

Když bych byl zlomyslný, řeknu, že stát svému zaměstnanci – protože čím jiným takový ministr je – zaplatil propagaci do budoucna. Kdyby Roman Prymula neudělal chybu, jakou udělal, mohl v budoucnu třeba kandidovat na prezidenta.

Čtěte také

A příjemce svých myšlenek by měl zajištěné, protože ten účet je jeho. Pravděpodobnost, že nový ministr bude profesor a Prymula k tomu, je velmi nízká. Prymulů je v tuzemsku podle statistiků asi desítka. A netuším, že by byl některý profesor.

Před časem zdravotníci z první linie poslali poselství. Vyzvali vládu, aby při rozhodování spolupracovala s nejlepšími epidemiology a ekonomy, ne s marketingovými poradci. Při vší úctě k práci lidí v první linii bych je opravil. A vysvětlil, že se trošku mýlí.

Vláda a úřady by měly spolupracovat nejen s nejlepšími v daném oboru, ale i s nejlepšími odborníky na komunikaci. Ovšem, to nastavení musí být postavené tak, že mají svou prací pomoci státu, nikoli konkrétním osobám v čele úřadů a politických uskupení. Pomoci přinášet informace tak, aby byly pravdivé, srozumitelné a rychlé, aby na ně lidé správně zareagovali. A aby ta tvrzení nebyla podložena skrytým požadavkem propagace té či oné osoby.

03494680.jpeg

Konkrétní člověk pro komunikaci může být – a často bývá – vhodným nástrojem, její tváří. Ale jedním ze základních předpokladů je, že celá kampaň s ním nesmí padnout. Nesmí se stát, že když už nebude ve funkci, případně třeba zemře, bude celé úsilí marnou investicí. Účet @profesorPrymula takovou zmařenou investicí je.

Autor je editor a moderátor Českého rozhlasu Brno

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.