Mezi stovkami reklamních poutačů musí denně kličkovat lidé v centru Budějovic

7. únor 2017 07:51

Reklamní stojany z historického centra Českých Budějovic jen tak nezmizí. Podloubí totiž patří soukromníkům a reklamu tu radnice údajně nemůže regulovat.

Například ulice Dr. Stejskala je reklamními áčky doslova posetá. Při cestě směrem k náměstí narazíte na jeden poutač u tabáku, další je před zlatnictvím, o pár metrů dál hned dva u ovoce a zeleniny a následuje sedm cedulí patřících k restauracím.

Hudební prodejna na náměstí Přemysla Otakara II. má venku tři áčka. Podle obchodní asistentky Adély Zelinkové nemusí za tuto reklamu nic platit. „Je to v soukromém vlastnictví tady před obchodem, takže platit nemusíme. Máme většinou dva poutače, ale teď jsou tři, protože přibyl ještě jeden na ples,“ vysvětluje.

Majitel pizzerie v Krajinské ulici Martin Falta má u své provozovny dvě cedule na zdech a na ulici jedno áčko, za které dostal nedávno upozornění. „Vyndával jsem ho a neplatil zábor. Upozornili mě, že bych za to měl platit, tak jsem zašel na magistrát, kde mi řekli podmínky - pět tisíc korun na rok nebo 600 korun měsíčně. Dohodli jsme se, povolení jsem si vyřídil a mohu sem teď poutač dávat,“ říká.

Rozhodně se to podle něj vyplatí. „Když to áčko máte vyndané a napíšete tam nějakou hezkou nabídku, tak to lidi zaujme a přijdou. Víc lidí si toho všimne, než když to mám jenom opřené o zeď. To áčko je prostě v prostoru a je vidět,“ komentuje.

Většina chodců už si na reklamní poutače zvykla a nevšímá si jich. „Nevnímám je, a když překáží, tak je prostě objedu,“ říká maminka s kočárkem.

Přestože ve velkém stížnosti na magistrát nechodí, město se podle náměstka primátora Petra Podholy snaží už několik let s majiteli domluvit. „Někdo tvrdí, že podloubí by mělo být bráno jako běžná komunikace a ne jako majetek osob, které jsou majiteli daného domu. Jiné právní rozbory říkají opak. Asi jediný, kdo by to ve finále rozhodl, by byl soud,“ připomíná.

V regulaci reklamy tak podle něj mají úředníci svázané ruce. „Co se týká podloubí a obchůdků, které tam jsou, tak město nemá konkrétní možnosti, jak tuto věc regulovat. Nejedná se totiž o pozemek v majetku města České Budějovice,“ uvádí Petr Podhola.

Ve větším množství zaplní reklamní áčka ulice se začátkem turistické sezóny. Na jaře chce kvůli tomu radnice zvýšit kontroly a nelegálně umístěné reklamy odstranit.

autor: Lenka Nechvátalová
Spustit audio