Malérečka z Pelhřimova našla inspiraci u slavného šperkaře Fabergého. Její vajíčka se třpytí zlatem

Malování kraslic není jen historickou tradicí, kterou je třeba dodržovat. Přicházejí i nové nápady, které často staré techniky rozvíjejí. Martina Malá z Pelhřimova spojila tradiční voskovou batiku s inspirací od slavného šperkaře.

"Začínala jsem malovat vajíčka plná. Už to dělám asi dvacet let. Bylo to pro koledníky z vesnice," říká Martina Malá, která už dnes zdobí vyfouknuté kraslice. "Od Vánoc jsem jich musela vyfouknout asi pět set, nikdo už doma vajíčka nechce jíst," směje se s tím, že si musela na vyfukování tolika vajec najít ten správný gryf. "Už to vyfouknu na jedno vyfouknutí."

Malérečka z Pelhřimova Martina Malá

Základem kraslic Martiny Malé je tradiční vosková batika, kdy kraslice zdobí rozpuštěným voskem pomocí špendíku. "Dnes ty špendlíky mají plastovou hlavičku, ty se nad plamenem roztaví nebo odpadnou," říká. Ty správné špendlíky se skleněnou hlavičkou tak hledala v šicích potřebách své maminky. Vosk staré malérečky rozehřívají na ohnuté lžíci, která je zavěšená například na sklenici.  "Další problém je sehnat hliníkové lžíce," stěžuje si Martina Malá.

Martina Malá z Pelhřimova spojila tradiční voskovou batiku s inspirací od slavného šperkaře

Voskovou batiku Martina Malá doplňuje například malovanými lístečky a začala používat i metalické barvy. "Sledovala jsem Fabergého vejce. Ten podklad zlatý mě zaujal," říká. Na čisté bílé kraslice tak nanáší zlaté, bronzové nebo měděné odstíny metalických barev. "Jsou to jednak akryové barvy a barva ve spreji," popisuje. Na tyto podklady pak nanáší voskové vzory. Vosk potom z vajec nestírá. "Mně se líbí, jak jsou ta vajíčka plastická."

Spustit audio

Související