Krása, která se dotýká ošklivosti. V ateliéru u designéra Tadeáše Podrackého

15. únor 2024

Designér Tadeáš Podracký má ateliér v bývalé městské telefonní ústředně na Žižkově. V prázdné vymrzlé budově jsme seděli u radiátoru a mluvili o tom, jak tady v zimním oblečení brousí, taví plast a přemýšlí rukama.

Tadeáš Podracký: zrcadlo Lost in Between

Tadeáš Podracký vystudoval sklářskou tvorbu v Praze a kontextuální design v Nizozemí. Z toho při své tvorbě vychází, jeho díla jsou ale těžko zařaditelná. Jsou to objekty na pomezí užitého umění a designu: zrcadla, nábytek, svítidla. Používá při tom nejrůznější materiály a nástroje, dřevo, plast, barvy. „Můj vůbec nejoblíbenější nástroj je tavící pistole,“ směje se. Tahle zbraň všech tvořilek je prý pro výtvarníka neocenitelná.

Výsledkem jsou předměty, o něž mají zájem galeristé a sběratelé po celém světě. Nejsou ale prvoplánově krásné. „Když jsem studoval v Holandsku, tak mi říkali „ugly designer“, tedy ošklivý designér, protože dělám ošklivý věci. Ale já si myslím, že je dobrý, když jsou věci na nějaké hranici a mohou reformulovat, co to tedy ta krása je,“ říká Tadeáš Podracký.

Dále jsme mluvili o tom, co v době zbytečných věcí je úloha designéra, o sběratelích a světových veletrzích umění a také o jeho prvním semestru jako učitel – vede ateliér na Vysoké škole umělecko-průmyslové. Na jakou budoucnost studenty připravuje?

S Tadeášem Podrackým o tenké hranici mezi krásou a ošklivostí. A o celodenním broušení dřeva v zimě.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.