Jsem trémista, přiznává herečka a zpěvačka Pavlína Filipovská. A jsem za to od jisté doby osudu vděčná

Poslechněte si Hudební kavárnu Pavla Vítka s Pavlínou Filipovskou
Dlouhá a úspěšná kariéra Pavlíny Filipovské se začala psát už na konci 50. let minulého století. Stála tehdy u začátků legendárního Divadla Semafor. Za jejím angažmá tehdy přitom stála náhoda.
„Do Semaforu jsem se dostala díky časopisu Mladý svět, který mi schovávala známá trafikantka. Jednou jsem tam našla takovou krátkou noticku, že právě vznikající hudební divadlo hledá představitelku hlavní role do představení Člověk z půdy. Cítila jsem z toho inzerátu doslova nutkání, kterému jsem podlehla,“ vybavuje si Pavlína Filipovská i po letech. Premiéra legendárního představení Semaforu se konala na konci října roku 1959.
Konkurz ale vypadal nakonec prý jinak, než si představovala. Konal se totiž v opuštěně vyhlížejícím domě v ulici Ve Smečkách. „Zvenku to vypadalo jako opuštěný biograf a trochu jsem se začala i bát. Nikde nikdo, žádné davy holek, i samotný sál byl potemnělý. V koutku se tam ale krčilo pianino a u něj seděl muž, kterému to nesmírně slušelo,“ vzpomíná Pavlína Filipovská. Oním mužem byl Jiří Šlitr a vypadal prý nejprve zklamaně. Jakmile ale budoucí slavná herečka a zpěvačka zazpívala, roli dostala.
Při prvních vystoupeních na prknech Semaforu cítila Pavlína Filipovská velkou trému. A nikdy se jí prý nezbavila. „Přiznávám, že jsem trémista. A jsem za to od jisté doby osudu vděčná,“ dodává jedním dechem. Může za to prý herec Miloš Kopecký, se kterým svého času tvořila úspěšnou moderátorskou dvojici. „Řekl mi, že má také šílenou trému, je za to šťastný a prý bych také měla být. Kdybych prý trému neměla, byla bych nestyda,“ vypráví Pavlína Filipovská.
Divadlo Semafor miloval i otec Pavlíny Filipovské, slavný český herec František Filipovský. „Bylo to zřejmě proto, že ze Semaforu čišely začátky Osvobozeného divadla, které zažil, ve kterém se hodně naučil a kde byl nesmírně šťastný. V obou divadlech nejspíš panovala úplně stejná atmosféra, byla založená na stejné bázi,“ vysvětluje herečka a zpěvačka.
Poslechněte si celý pořad a dozvíte se, že se Pavlína Filipovská poprvé ocitla za rozhlasovým mikrofonem už ve čtyřech letech, že nesmírně miluje koně anebo že s láskou vzpomíná na natáčení filmu Kdyby tisíc klarinetů.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.