Břetislav Rychlík: Jeviště v mé prasklé hlavě aneb Útržky z nedokončené inventury
Ze svých (nejen) divadelních vzpomínek čte herec, scenárista, režisér a vysokoškolský pedagog Břetislav Rychlík. Premiéru vltavských Osudů poslouchejte on-line po dobu jednoho měsíce po odvysílání.
Břetislav Rychlík – herec, divadelní režisér, filmový dokumentarista, scenárista, publicista, folklorista, občanský aktivista a také docent Divadelní fakulty JAMU – publikoval v letech 2014 a 2015 v Divadelních novinách svůj vzpomínkový cyklus Bylo nás pět a půl. Čtenáři mohli sledovat dvanáct krátkých „dějství“, přičemž poslední z nich autor dovedl do listopadového převratu v roce 1989.
Podobný název Bylo jich pět a půl: 30 let HaDivadla dal v roce 2006 své knize Josef Kovalčuk. Historie nejdříve prostějovského a pak brněnského Hanáckého divadla/HaDivadla je svým způsobem tématem obou publikací. Dramaturg Josef Kovalčuk (později mj. dlouholetý děkan Divadelní fakulty JAMU a následně prorektor JAMU) toto divadlo v roce 1974 v Prostějově spoluzakládal.
Variace na název Poláčkova románu Bylo nás pět ovšem vedou až ke hře Bylo jich pět a půl, kterou Arnošt Goldflam s Josefem Kovalčukem (a de facto celým souborem) napsali v roce 1982 pro HaDivadlo a kterou Goldflam i režíroval.
Čtěte také
Břetislav Rychlík objevil Hanácké divadlo v roce 1981, kdy byl v angažmá v Městském divadle v Mostě. Tehdy měl poprvé příležitost zažít „Hanáky“ v akci, a to v pražském Rubínu, kde vystoupili s Triptychem v režii Svatopluka Vály. „Od první vteřiny jsem cítil, že to je osudové,“ vzpomíná Rychlík. „Bylo to jak blesk z čistého nebe. Praskla mi hlava, jak by řekl bubeník Ernouš Šedivý. Srdce vyrvané z těla. Je rozhodnuto.“
Proto se Rychlíkovy vzpomínky, upravené a rozšířené pro rozhlas, jmenují Jeviště v mé prasklé hlavě aneb Útržky z nedokončené inventury.
Cyklus se ale neomezuje jen na příběhy spjaté s HaDivadlem. Rodák z Uherského Hradiště strávil předtím dvě sezóny ve Slováckém divadle a další dvě v již zmíněném Mostě. Vedle vykreslení nejrůznějších typů z oblastních divadel dává autor k dobru historky, které se leckdy neobejdou bez peprných výrazů, ale skládá také hold osobnostem, jakými jsou například dramaturg a režisér Miloš Hynšt, režisér František Čech, hudební skladatel, klavírista a zpěvák Jiří Bulis, spisovatel Ludvík Vaculík a také dramatik a někdejší prezident Václav Havel.
Břetislav Rychlík nevypráví lineárně, propojuje motivy, vychutnává si tok řeči, cituje a pointuje. Vzpomínky na dobu svobody – od roku 1990 – dopsal pro rozhlasové Osudy nově. V těchto pasážích vypráví o svých zkušenostech s prací pro Českou televizi Brno, o své tvorbě v oblasti filmového dokumentu a divadelní režie.
Související
-
Klimatická krize přináší zajímavá témata, nejmladší režiséři jimi jsou nabití, říká Ivan Buraj
Jako dítě trávil prázdniny u excentrické pratety, která ve svém domě chovala prase a o po malém Ivanovi vyžadovala konstantní přísun zábavy.
Nejposlouchanější
-
William Shakespeare: Veselé paničky windsorské. Jan Pivec jako tragikomický hrdina slavné komedie
-
Jan Weiss: Sen o tisíci patrech. Fantaskní a vizionářské sci-fi ze třicátých let
-
Petr Stančík: K smrti silné voňavky. Uťatá hlava zločince znovu promluví
-
Marcel Proust: Swannova láska. O ničivé síle lásky, žárlivosti a touhy po společenském postavení
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.