Stavíme na tom, co známe, a hledáme to, co neexistuje, říkají motion designéři

27. březen 2018

O festivalu Mouvo a oboru motion design přišli do ArtCafé mluvit Vít Zemčík ze studia Oficina a Alice Shaughnessy a Jonas Otto z londýnského studia Field.

Mouvo je zkratka francouzského výrazu "mouches volantes", který označuje drobné chybky na zornici. Tyto mušky či pavučinky poletují v obraze, když přivřete oči. "Nám to přišlo výstižné vzhledem k oboru motion design. Neustále něco vnímáme v pohybu, nic není zastavené," vysvětluje Vít Zemčík z grafického studia Oficina, které pořádá tuzemský festival Mouvo, jehož třetí ročník proběhl 23. až 24. března v pražském Divadle Archa.

Motion design proniká všude, od telefonů po billboardy

Čtěte také„Víc jednoduchosti by nám asi prospělo,“ říká hollywoodský motion designér Danny Yount

S motion designem se může každý potkat v podobě úvodních filmových titulků, ve znělkách televizních pořadů, při animacích na mobilním telefonu nebo na osobním počítači. S masivním rozšířením obrazovek a displejů už není prostor pro motion design nijak limitovaný a setkáme se s ním i na digitálních billboardech, citylightech nebo při projekcích na veřejných místech.

Motion design vzniká díky celé řadě dalších dovedností seskládaných do sebe, ať už jde o typografii, hudbu, animaci, fotografii, video či ilustraci. Týmy většinou pracují ve skupinách a navzájem se svými kompetencemi při tvorbě motion designu doplňují. "Každý člen týmu rozumí něčemu a to posunuje finální podobu projektů dál," říká Vít Zemčík. A právě oborové přesahy, tedy téma vzájemného ovlivňování různě zaměřených designérů a designérek, byly tématem letošní ročníku festivalu Mouvo.

Britské studio Field pracuje na zážitkovém designu

27. Bienále Brno: Nebojte se grafického designu!

03719648.jpeg

Plakáty lákající na fiktivní akce, do posledního špendlíku precizně dotažená japonská instalace nebo práce českého klasika Zděňka Zieglera. Pojeďte s námi do Brna za grafickým designem!

Na festivalu Mouvo vystoupili i Alice Shaughnessy a Jonas Otto z londýnského studia Field. Ve svém bloku promluvili o vizuálních, technologických i estetických aspektech své práce. V posledním roce Field hodně pracoval na tzv. zážitkovém designu pro zákazníky, kteří chtějí pojmout nákupní proces jako nezapomenutelný zážitek pro své klienty.

"Snažíme se také zabývat hranicemi moderních technologií, které jsou skryty u nás doma. Může jít o rozšířenou realitu, virtuální asistenty nebo umělou inteligenci. Tyto technologie se stávají tak důležitými, že bychom je měli dobře poznat. Hledáme proto nový vizuální jazyk, jak je přiblížit," vysvětluje Alice Shaughnessy.

Tomáš Novotný (vlevo) v ArtCafé mluvil o motion designu s Vítem Zemčíkem, Alicí Shaughnessy a Jonasem Ottem.

Zájem o nové postupy podle studia Field projevují ve Velké Británii i muzea a kulturní instituce, které si uvědomují, že motion design může podpořit jejich aktivity a zatraktivnit je. V Čechách se první výstava o motion designu teprve chystá. Na svědomí ji bude mít studio Oficína a bude uvedena jako součást letošního bienále grafického designu v Brně.

Celý záznam pořadu včetně reportáže s výstavy Supernova, rozhovoru o divadelním představení z cyklu Recykliteratura a hudby, kterou vybrala Eliška Svobodová, si můžete poslechnout zde:

Spustit audio