Pražské podzemní prostory a stavby

21. listopad 2005
Vaše téma

Vydáme se za nejdražší a jednou z nejrozsáhlejších podzemních staveb v České republice. Bude to do Prahy a kam přesně? Nejlépe řečeno do podzemí celé Prahy, kde se denně prohání několik desítek vlakových souprav metra. První plány výstavby metra vznikly už za první republiky, ale nedostatek financí a druhá světová válka odsunuli stavbu podzemní dráhy až do padesátých let.

Blažek: V roce 1950 až 1952 se začala budovat první stanice metra, dneska ještě pod zemí fyzicky existuje, jenom s postupem let došlo ke změně trasy, změnil se i projekt. Proto došlo k časovému posunu a vlastně až v roce 1974, přesně 9. května byl zahájen provoz metra na trase C, to už bylo v jiných místech, protože od roku 1950 do 1974 přece jenom už nějaká ta doba mezi tím uběhla.

Říká dopravní ředitel dopravního podniku hlavního města Prahy Petr Blažek.

Jak je vlastně podzemní dráha rozsáhlá?

Možná, že návštěvníky i obyvatele Prahy překvapí, že se pod Prahou nachází přes 100 kilometrů kolejí. Dohromady jsou v Praze 3 linky metra a jen pro zajímavost můžeme říci, že nejmenší poloměr tunelu je 3 a půl metru. O metru jsme se také zmiňovali jako o nejdražší podzemní stavbě. Od zahájení výstavby v roce 1967 až do dnešních dnů stála zhruba 50 miliard korun.

Kolem metra je též řada otazníků, mluvilo se o jakési špičkově vybavené nemocnici v podzemí, která by sloužila státním představitelům v době války. Existuje tedy něco takového?

Kolem pražského podzemí koluje řada pověstí. Jakási nemocnice je tam je, respektive prostor pro ni. Metro totiž může sloužit jako podzemní kryt. Tudíž je zde zázemí pro lidi i pro zdravotní personál, ale špičkově vybavená podzemní nemocnice rozhodně v prostorách metra není.

autor: Jiří Kokmotos
Spustit audio

Více z pořadu