Podivíni zkrášlují svět. O tajemství Krychličova stylu s blízkými i vzdálenými obdivovateli
„Vašek byl milovníkem kýče. Měl rád lesklé věci, plný dům umělých květin, různobarevných sak a kravat. Bylo mu jedno, co si myslí ostatní. Pro něj to bylo krásné a to chtěl ukazovat světu,“ říká režisérka Silvie Dymáková. O osobnosti Václava Kulhánka, přezdívaného Krychlič, natáčela dokument. Premiéry se bohužel ikonický doktor přírodních věd z Pardubic, který nikdy nevycházel bez paruky ve tvaru krychle nebo hranolu, nedožil. V Šatnících se ohlížíme za jeho stylem.
„Krychlič, to pro mě byla fascinace make-upem a účesem. Člověk vlastně nevěděl, co to na té hlavě má, a chtěl to pozorovat,“ říká Mark Ther. Umělec, který Václava Kulhánka poznal díky doporučení kurátora Otto M. Urbana. Obsadil ho do videa a vizuálu k výstavě diplomantů Akademie výtvarných umění ve Veletržním paláci v Praze (Vanity Fair 2016).
„Já jsem se vůbec neodvažovala cokoliv měnit, byl perfektně připravený, ta paruka byla nazdobená jako dort,“ vzpomíná make-up artistka Eva Svobodová. „On byl vlastně celý život věrný sám sobě, to je podle mě umění,“ dodává.
O tom, jak Krychliče vnímali běžní kolemjdoucí v rodném městě, mluví v podcastu Šatníky pardubický propagátor kosmonautiky Milan Halousek ze spolku Kosmos News. Co se ve skutečnosti skrývalo za perfektně kontrolovanou vizáží pana Kulhánka, rozkrývá dokumentaristka Silvie Dymáková, autorka známého filmu Šmejdi – o manipulaci a dalších praktikách prodeje na výjezdových předváděcích akcích pro seniory.
Posledních devět let se Silvie s Krychličem opakovaně setkávala a od roku 2014 o něm natáčela dokumentární film. „Václav k sobě domů nikoho nepustil. Ale souhlasil s tím, že nám svůj byt sám natočí, takže ho ve filmu uvidíme. Má takové prastaré skříně, nádherné kusy nábytku, které jsou přeplněné spoustou obleků a kravat,“ popisuje Silvie.
Měl Krychlič své extravagantní modely precizně uspořádané, nebo to za zavřenými dveřmi vypadalo úplně jinak? Jak se Václavův styl vyvíjel a co ho ovlivňovalo? Kdy svůj účes snižoval a kdy naopak přidával do výšky? A kde by podle dokumentaristky Silvie Dymákové měla stát Krychličova socha v životní velikosti? Poslechněte si v podcastu Šatníky.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.