Novoborští skláři tvoří unikátní vitráž, která ozdobí palác v Dubaji

28. srpen 2018 10:29

V Novém boru na Českolipsku vzniká unikátní vitráž s motivem Poslední večeře Leonarda da Vinciho. Až bude hotová, poputuje do Dubaje.

Na unikátní vitráži s motivem Poslední večeře Leonarda da Vinciho pracuje v Novém Boru Zdeněk Kudláček a jeho tým. Umělečtí řemeslníci ji tvoří tradiční technikou pro malovanou vitráž, takzvaným odprašováním barvy.

Ceny pro Podnikatele roku vyrábějí skláři z Nového Boru

Kompletace ceny pro Podnikatele roku. Kolektiv Ateliers vyrábí od každé varianty ceny dva kusy navíc pro případ, že by se cena rozbila cestou nebo při předání

Čtyřicet nejlepších podnikatelů se na konci února (28. 2.) sejde v Praze na Žofíně při předávání cen EY Podnikatel roku (Entrepreneur Of The Year). Vítěze vybírá nezávislá porota a soutěž je koncipovaná jako mezinárodní, proto jsou kritéria v každé zemi srovnatelná. Sdružení sklářských řemeslníků a umělců Kolektiv Ateliers v Novém Boru na Českolipsku právě finišuje s výrobou těchto cen.

Klient, který si osm metrů široké a jeden a půl metru vysoké umělecké dílo objednal, je z Blízkého východu, a na originál se jezdí dívat do italského Milána. Až bude vitráž hotová, bude zdobit palác objednavatele.

Barvu odfukují balonkem

Jan Šostek pomocí nejrůznějších štětečků odprašuje barvu, a co setře, odfukuje balonkem. Na otázku, proč to nedělá pusou, odpovídá s úsměvem: „Protože bychom si do toho naprskali,“ a dodává: „Ty kapičky by způsobily to, že by barva nešla oprášit a dělalo by nám to fleky.“

Jan Šostek a Zdeněk Kudláček připravují potřebné, je to mravenčí práce

„Dělám střih na vitráž. Je to v podstatě překreslené a rozrýsované na papír. Stříhám šablonovacími nůžkami,“ vysvětluje svou práci vitrážista Jakub Kollors a dodává: „Abych tam dostal olovo a mohl to složit jako vitráž.“

Nejprve šablony, potom malování

„Nejprve se udělají šablony, podle kterých se díly nařežou. V součtu získáme 450 dílů v různých barvách. Poté každé sklo malujeme sklářskými barvami,“ popisuje postup práce sklářský výtvarník Zdeněk Kudláček a dodává: „Naneseme na skleněné barevné nařezané tabulky jednotnou plochu barvy. Potom ji postupně odebíráme a vytváříme modelaci rouch.“

autoři: Tomáš Mařas , Kateřina Štulíková