Makrofotografie je o obrovské trpělivosti a veliké lásce k přírodě, říká fotografka a šéfka Czech Press Photo Souralová

21. březen 2024

„Když něco dělám, snažím se jít do hloubky. Proto si všechno nastuduji. Navíc focení hmyzu dělám ve velkých celcích, nejsou jen náhodné. Například mravence jsem dělala dva roky. Snažila jsem se zachytit zákonitosti a zajímavosti. A čím víc fotím, tím se víc dozvídám – jsem z toho prostě absolutně nadšená,“ popisuje uznávaná fotografka hmyzu Veronika Souralová, která je zároveň ředitelkou Czech Press Photo.

Veronika Souralová, ředitelka Czech Press Photo

„Když se podíváte na hemžení ve včelím úlu, asi máte pocit, že to tam probíhá bez pravidel – to ale absolutně není pravda. Každá včela má svou úlohu a včelstvo je organizované naprosto sofistikovaně,“ říká a popisuje, jak fotila jednotlivé děje – jak se včela vylíhne, jak čistí buňku, jak krmí larvy nebo jak vypadají jednotlivá stadia jejich vývoje apod.

Souralová teď makrofotografii také učí. „Studentům vždy říkám, že musí milovat přírodu. Pokud ji nemilují, rozhodně pro ně makrofocení smysl nemá. Protože jde o trpělivost. Musíte dlouho pozorovat a tu správnou fotku vyčekat. A samozřejmě také musíte mít dobře zvládnutou techniku, ale to se dá naučit,“ dodává.

Veronika Souralová fotografka přírody a ředitelka Czech Photo

Veronika Souralová je také ředitelkou Czech Press Photo. „Když jsem do tohoto velmi razantního kroku šla, měla jsem velké plány, co by se všechno dalo dělat, ale vůbec jsem se nedokázala představit, co to bude znamenat,“ přiznává.

„Musím říct, že to byl obrovský šok, protože dřív jsem psala knížky pro děti o hmyzu a o včelách, seděla jsem na louce, fotila jsem kolem sebe a vymýšlela poetické příběhy. To jsem mohla dělat tempem, jakým jsem chtěla. Najednou a poprvé jsem se dostala do manažerské pozice. Vlastně jsem měla o tom prostředí i naivní představy,“ naznačuje fotografka.

Víc si poslechněte v audiozáznamu pořadu Hovory Tatiany Čabákové.

Spustit audio

Související