Kamerový systém na dálnicích a ve městech

28. listopad 2005
Vaše téma

Kamerové systémy nás sledují téměř neustále. Takže člověk se nemusí účastnit soutěží, kde je 24 hodin denně sledován nějakou kamerou. Ve velkých městech a na dálnicích totiž existuje síť kamerových systémů. Ta se vyvíjela postupně, ale přeci jen opožděně. Protože nejdříve jsme neměli technologie a poté také peníze na zaplacení relativně drahého systému, který je hlavně výborným pomocníkem policie. Dokládají to i případy, o kterých poví mluvčí městské části Praha 6 Martin Šálek.

Martin Šálek: Byl například zadržen celostátně hledaný kriminálník, který díky tomu, že vlastně ten policista v tom středisku operačním pozorně sledoval jednotlivé kamery a došlo mu, že prostě se v určitých záběrech pohybuje pořád stejný člověk, zdálo se mu jeho chování podezřelé, tak se prostě na něj zaměřil a poté zjistil, že je to člověk, který je celostátně hledaný. Dalo se i předvídat jeho postupování, protože ty kamery pokrývají ten souvislý pás, takže vlastně ho policie zadržela. Zadrželi se tímto způsobem, díky kamerám, těsně před krádeží auta taková partička mladíků. Takže má to smysl.

Jiří Kokmotos: Kromě vyšetřování přestupků a trestních činů slouží kamery i ke sledování provozu. Kamery jsou využívány hlavně na dálnicích. Některé jsou dokonce schopné rozeznat rozdíl mezi kapalnou kapkou vody a už zmrzlou. Ale nejsou to jediné zázraky, které kamery na dálnicích umí.

Michal Halas: Zde si musíme představit, že již nejde jen o obraz, který systém vidí a dokáže zobrazit či přenést, ale o systémy, které pojímají tento obraz jako určitou strukturu dat. Analýzou těchto dat pak může systém automaticky detekovat určitou událost a upozornit na ni varovným signálem dispečera, který nikdy nebude moci sledovat desítky kamer zároveň. Takto může být například upozorněn, že se vytvořila stojící kolona a některé systémy jsou tak dokonalé, že dokáží detekovat dopravní nehodu a dokonce i spadlý náklad či pohyb člověka.

Jiří Kokmotos: Říká Michal Halas z ředitelství Silnic a dálnic. A právě tato instituce slibuje, že se systémem jednotných dopravních informací, který bude spuštěn během několika dnů by měl přijít i převrat v informování veřejnosti o stavu provozu na dálnicích. Na internetových stránkách ředitelství Silnic a dálnic totiž bude možné sledovat některé kamery. No a ten, kdo nebude mít čas na kamery, tak má jednu jistotu v podobě Radiožurnálu.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: Jiří Kokmotos
Spustit audio

Více z pořadu