Jak se lze vzdělávat na vysoké umělecké škole? Alternativu představuje i princip sebeorganizace
Diskuse o překračování hranic ze strany vyučujících na vysokých uměleckých školách, kterému čelí studující, vedla Alžbětu Žabovou k tomu, aby se hostů ptala na alternativy ke klasickým modelům výuky. Jaké jsou a co nabízejí?
Prorektor AVU v Praze Vít Havránek v ArtCafé vysvětluje, jaké možnosti otevírá Ateliér hostujícího umělce, který na škole vznikl na podnět studentů, současně zvažuje kombinaci blokové a ateliérové výuky. Architektka a vysokoškolská pedagožka Bára Šafářová popisuje svou zkušenost z prostředí amerických univerzit. Filmař Arlyn Könemund představuje principy fungování berlínské školy filmArche, která funguje na principu sebeorganizace.
Související
-
Jan Němec: Nemusíš to vydržet
Co si budeme povídat, pedagogické rady nejsou nejzábavnějším programem, jaký si člověk dokáže představit. Ale nedávno jsem na jedné takové byl svědkem zvláštního okamžiku.
-
Podcast Na čom makáš? otevírá důležitou diskusi o tlaku na uměleckých školách a v praxi
V podcastu Na čom makáš? řeší jeho autor Peter Kolárčik problematiku vyhoření, motivace a tlaku na výkon. Nina Šimůnková se k tématu vyjadřuje z pohledu psychologie.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.